Prejsť na obsah

Zrušenie predražených projektov modernizácie električkových tratí urýchli ich budúcu rekonštrukciu

Verejná súťaž na projektovú dokumentáciu projektu Modernizácia električkových tratí (MET 2. etapa – 2. časť) sa bude musieť zopakovať. Primátor mesta Košice Jaroslav Polaček (nezávislý) dal v uplynulých dňoch pokyn na jej zrušenie. Mesto ako obstarávateľ zákazky mohlo podľa zákona o verejnom obstarávaní postupovať takým spôsobom, keďže do súťaže neboli predložené viac ako dve ponuky.

V zákazke na projektovú dokumentáciu uspelo konzorcium Reming Consult a Dopravoprojekt Bratislava s cenou 3,295 milióna eur. Druhá v poradí bola spoločnosť Prodex Bratislava s ponúknutou cenou 3,388 milióna eur.

Rozhodnutie zrušiť túto súťaž a vyhlásiť novú ocenil aj riadiaci orgán programu Integrovaná infraštruktúra na ministerstve dopravy. Tí privítali, že rozdelím realizácie na väčší počet úsekov výrazne stúpla pravdepodobnosť realizácie obnovy električkových tratí v Košiciach. Ak by táto zákazka zostala v celku, bolo podľa nich len veľmi málo pravdepodobné, žeby iba Košice ako jediné na Slovensku získali všetky finančné prostriedky z daného programu v celkovej výške 120 miliónov eur.  

Zrušená zákazka je súčasťou plánovanej obnovy električkových tratí v predpokladanej hodnote 120-130 miliónov eur na sídlisku nad Jazerom, v Barci, na Južnej triede a na Alejovej ulici. Projekt má byť financovaný najmä z eurofondov, keď 85 percent sumy by mali pokryť zdroje z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, 10 percent by išlo zo štátneho rozpočtu a zvyšných 5 percent by bobo spolufinancovanie z rozpočtu mesta Košice.

Podľa primátora boli v súťaži, ktorú vyhlásili ešte ich predchodcovia vo vedení mesta, viaceré obmedzujúce podmienky, ktoré mali spôsobiť nízky počet uchádzačov o realizáciu projektovej dokumentácie. Ako príklad spomenul, že firma, ktorá sa chcela zapojiť do tejto verejnej súťaže, musela mať tržby na minimálnej úrovni vo výške 6 miliónov eur za uplynulé tri roky.

„Nakoľko sa súťaže zúčastnili kvôli niektorým podľa nášho názoru diskriminujúcim podmienkam len dvaja uchádzači, zrušili sme ju. Nová súťaž bude vyhlásená v priebehu apríla. Veríme, že bez podmienky celkového obratu sa prihlási väčší počet firiem a ich ponuky by mohli byť lacnejšie, čoby znamenalo finančnú úsporu. Ak celú túto časť MET rozdelíme na menšie úseky, v budúcnosti dokážeme omnoho ľahšie získať finančné prostriedky na to, aby sme mohli po etapách spustiť rekonštrukciu,“ uviedol Jaroslav Polaček.

Na projektovú dokumentáciu bude opätovne vyhlásené verejné obstarávanie. Tentoraz však už mesto nebude na rozdiel od predchádzajúcej súťaže podľa primátora obstarávať dokumentáciu pre stavebné povolenie s podrobnosťami pre realizačný projekt.

„Bolo by to zbytočné a neefektívne najmä preto, že nikto nevie, kedy by sa mohlo začať s ďalšou fázou rekonštrukcie električkových tratí. K nej by sa mohlo najskôr pristúpiť až v roku 2021, keď sa začne nové programové obdobie. V pripravovanej súťaži pôjdeme len do územného a stavebného konania. Budeme vyžadovať od uchádzačov, aby nám projektovú dokumentáciu pripravili pre 7 čiastkových etáp. Realizačný projekt na rozdiel od predchádzajúcej súťaže nebudeme obstarávať preto, že v súčasnosti nie je nikde alokovaných 120 miliónov eur.“ 

Mesto nechce plytvať verejnými zdrojmi a preto nemá zmysel, aby obstarávalo už teraz aj realizačný projekt. Projekt, ktorý plánuje mesto obstarať, sa bude skladať zo siedmych úsekov, no bude ho robiť jeden dodávateľ. Celú stavbu preto bude možné realizovať etapovite, samostatne po ucelených častiach stavby (UČS).

„Za tie ďalšie roky sa zmenia viaceré podmienky a museli by sme projekt napr. o 3-4 roky opätovne nechať posúdiť. Zároveň však dovtedy budeme mať v zásobníku sedem menších projektov. Keď príde v ďalšom programovom období výzva na predkladanie projektov, vyberieme z nich tie úseky, ktoré budú v tom čase najhoršom stave. A keďže na každý úsek bude vypracovaná projektová dokumentácia so stavebným povolením, každý z nich sa bude môcť realizovať alebo aj kolaudovať samostatne. Vďaka tomu môžeme nejakú problémovú časť zrekonštruovať z vlastných zdrojov, prípadne sa uchádzať o iné cudzie zdroje. Otvárame si tak aj priestor na to, aby sme to dokázali rýchlejšie zrealizovať,“ skonštatoval primátor

Nezávislý poslanec mestského zastupiteľstva Martin Seman sa pozastavil nad rôznymi dezinformáciami, ktoré sa v súvislosti so zastavením verejnej súťaže na projektovú dokumentáciu na MET začali dnes na verejnosti objavovať. „Vyzývam každého, kto sa k tomu vyjadruje, aby si najprv preveril fakty a až potom šíril rôzne neoverené informácie. Jazerčania a ani ďalší Košičania sa nemusia obávať, žeby zrušením tejto verejnej súťaže prišli o možnosť rekonštrukcie električkovej trate v tejto mestskej časti. Práve naopak, vďaka plánovanému rozdeleniu projektovej dokumentácie na viacero etáp je teraz omnoho väčšia šanca, že sa celý projekt po častiach zrealizuje ešte skôr ako by k tomu došlo podľa pôvodných plánov,“ uviedol poslanec zastupujúci mestskú časť Nad Jazerom.

 

Plánované rozdelenie Modernizácie električkových tratí (2. etapa – 2. časť) podľa ÚČS 

UČS 16 - Alejová ulica medzi križovatkou pri moste VSS až po kruhový objazd Moldavská ulica

UČS 17 - Slanecká cesta, úsek trate križovatkou pri Moste VSS až k obratisku na Važeckej ulici

UČS 18 - Obratisko na Važeckej ulici

UČS 19a - Južná Trieda, úsek trate od križovatky pri Moste VSS až po križovatku s Cintorínskou ulicou

UČS 19b - Južná trieda zvyšná časť smerom k Námestiu Osloboditeľov

UČS 20 - Barca - Južná Trieda a ulica Osloboditeľov od križovatky pri Moste VSS po obratisko pri soche Jána Pavla II

UČS 21 - Obratisko pri soche Jána Pavla II v Barci.