Prejsť na obsah

Zmeny v systéme plateného parkovania v centre

Výsledky monitoringu a zmeny v systéme plateného parkovania v centrálnej časti mesta Košice predstavili dnes na tlačovej konferencii viceprimátori Košíc Mikuláš Čečko a Marek Vargovčák, mestský poslanec poverený osobitnými úlohami v oblasti dopravy Jozef Filipko a Peter Herman, riaditeľ mestskej obchodnej spoločnosti Správa majetku mesta Košice (SMMK), s.r.o., ktorá nový systém parkovania v centre prevádzkuje.

„Systém plateného parkovania v centrálnej časti mesta Košice, ktorý bol do praxe uvedený od 1. 8., je funkčný a napĺňa hlavný cieľ – reguláciu statickej dopravy. Systém parkovania je pružný a otvorený pozitívnym zmenám - to platilo doteraz a platí to aj naďalej,"
zdôraznil námestník primátora Mikuláš Čečko.

Ako ďalej Čečko uviedol, mesto a SMMK plnia, čo deklarovali, t. j. že po cca 2 a pol mesiacoch od zavedenia nového systému do praxe sa pristúpi k úpravám, ktoré môžu systém vylepšiť, a to na základe vlastného monitoringu, aj na základe pripomienok, podnetov a návrhov verejnosti i dotknutých subjektov.

„Na základe monitoringu a pripomienok pristupujeme od 1. 11., resp. v priebehu budúceho týždňa, k viacerým zmenám, ktorými vychádzame v ústrety širokej motoristickej verejnosti, rezidentom i rodičom detí navštevujúcich materské školy v Starom Meste. Ďalšie pozitívne úpravy systému sú v štádiu prípravy a budú uvádzané do praxe v priebehu roka 2010," vyjadril sa Čečko.

Stav statickej dopravy v centrálnej časti mesta Košice pred 1. 8. 2009:
- chaos
- Staré Mesto bolo plné odstavených vozidiel
- autá parkovali na chodníkoch a tvorili prekážky pre vozičkárov a mamičky s kočíkmi
- vodiči mali problémy zaparkovať na preplnených miestach na líniovom státí
- vozidlá zaťažovali centrum krúžením pri hľadaní voľného miesta
- rezidenti mali obmedzené možnosti parkovania
- ŤZP mali problémy zaparkovať bližšie k inštitúciám a zdravotníckym zariadeniam
- negatívne dopady na životné prostredie, na bezpečnosť chodcov a na cestovný ruch

Systém plateného parkovania v centrálnej časti mesta Košice od 1. 8. 2009:

3 352 parkovacích miestach (vrátane 26 miest pre autobusy),
v tom:
- 2 793 parkovacích miest na 67 uliciach
- 7 rampových systémov s 363 miestami
- 4 parkoviská mimo centra mesta so 196 miestami

VYŤAŽENOSŤ PARKOVACÍCH MIEST V CENTRE KLESLA

Poslanec poverený dopravou Jozef Filipko v rámci analýzy účinnosti nového systému parkovania v centre po 1. 8. 2009 informoval o úspešnom napĺňaní hlavného cieľa, ktorým je odľahčenie statickej dopravy. „V auguste klesla priemerná obsadenosť parkovacích miest v spoplatnenej zóne na 51 %, v septembri bola priemerná vyťaženosť platených parkovísk 65 % a v období od 1. 10. do 12. 10. to bolo 58 %," špecifikoval Filipko.

REZIDENTI SVOJE VYHRADENÉ MIESTA VYUŽÍVAJÚ

K rezidentskému parkovaniu sa Filipko vyjadril, že výsledky monitoringu dokazujú, že táto služba má opodstatnenie a rezidenti túto výhodu využívajú. „Spolu 408 vyhradených rezidentských miest využíva v čase od 7:30 do 17:00 hod., keď sú k dispozícii aj ostatným motoristom, 27 % držiteľov rezidentských kariet. V čase od 17:00 do 7:30 hod., keď sú tieto parkovacie miesta vyhradené pre rezidentov, ich využíva až 99 % držiteľov rezidentských kariet," spresnil Filipko.

Na margo vydávania tzv. dlhodobých kariet Filipko uviedol, že ročné predplatné, rezidentské a karty pre obyvateľov nad 70 rokov sú ústretovým krokom mesta a SMMK na základe skúseností z predošlého obdobia i z iných miest. „K 12. 10. 2009 bolo vydaných spolu 1449 všetkých druhov kariet, čo je takmer polovica celkovej kapacity parkovacích plôch v spoplatnenej zóne mimo rampových parkovísk. Na tzv. dlhodobé karty nie je právny nárok, ich vydávanie teda môže byť obmedzené, resp. pozastavené, ale aj obnovené – to všetko s ohľadom na hlavný cieľ, reguláciu dopravy," pripomenul Filipko.

Kontrolná činnosť:
- od 1. 8. do 30. 9. bolo v centrálnej časti mesta zaznamenaných 1943 dopravných priestupkov (nerešpektovanie dopravného značenia a iné), čo je o 839 viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka
- 1079 priestupkov - blokové pokuty v celkovej sume 18326 €
- 222 priestupkov - bloky na pokutu nezaplatenú na mieste na celkovú sumu 5584 €
- 507 prípadov – napomenutie bez pokuty
- 135 prípadov - oznámenie správnemu orgánu na priestupkové konanie
- 214 odťahov - o 24 menej ako v roku 2008

Viceprimátor Marek Vargovčák podčiarkol, že okrem regulácie statickej dopravy je cieľom systému aj zavedenie nových služieb a technológií podporujúcich prevádzkovanie parkovacích služieb, vrátane pripravovaného SMS parkingu. Medzi doterajšie negatíva, ktoré sa v praxi ukázali, patrí napríklad únik vozidiel do nespoplatnenej zóny, čo má dopad na tieto obytné lokality a ich obyvateľov. Aj tento nedostatok však SMMK a mesto chcú v nasledujúcom období riešiť.

Pozitív nového systému je podľa Vargovčáka výrazne viac. „Parkovacie miesta v spoplatnenej zóne sú obsadené v priemere do 70%, čím sa pre širokú motoristickú verejnosť zvýšila možnosť parkovania v pracovnom čase. Rezidenti majú vďaka vyhradeným miestam vyššiu dostupnosť parkovacích miest pri svojom bydlisku. Vzrástla disciplinovanosť vodičov a miera rešpektovania dopravného značenia, v centre sa už väčšinou neparkuje na chodníkoch, zvyšuje sa ´obrátkovosť´ využívania parkovacích miest, priepustnosť komunikácií a bezpečnosť cestnej premávky. Výrazne sa na cestách obmedzila rotácia vodičov, hľadajúcich voľné parkovacie miesto, zlepšil sa prístup motoristov k prevádzkam a obchodom a zaznamenali sme kladné ohlasy obchodníkov, majiteľov nehnuteľností a občanov na odľahčenie mesta od dopravy. Pozitívne bolo prijaté aj zavedenie 24-hodinového parkovacieho lístka za 8 eur," zhrnul viaceré pozitíva Vargovčák.

TÝŽDENNÝ POČET SPOPLATNENÝCH HODÍN KLESNE ZO 72 NA 58

Riaditeľ SMMK Peter Herman prezentoval pripravované zmeny v systéme parkovania, platné od 1. 11., ktoré majú byť uvedené do praxe v rámci možností postupne v priebehu budúceho, čiže prvého novembrového týždňa. „Vychádzajúc v ústrety širokej motoristickej verejnosti, skracuje sa spoplatnená doba cez pracovný týždeň na líniovom státí do 18. hod. a v sobotu vrátane rampových systémov do 13. hod. Okrem toho sa zavádza polhodinová sadzba pri parkovacích automatoch za 50 centov," predstavil Herman.

V pondelok až piatok sa tak bude platiť od 7:30 do 18:00 hod., okrem rampových systémov, na ktorých ostáva spoplatnená doba do 19:30. V sobotu sa bude platiť od 7:30 do 13:00 hod., namiesto doterajších 19:30, a to všade, vrátane rampových parkovísk. Doteraz bolo týždenne spoplatnených 72 hodín. Tento počet sa znižuje na 58 hodín, teda o 14 menej. Vychádza sa tým v ústrety aj obyvateľom spoplatnených obytných zón bez rezidentských kariet," okomentoval Herman.

Zavádza sa aj polhodinové parkovanie za 50 centov a tým i možnosť platiť za reálny čas parkovania už po prvých 30 minútach. „Táto možnosť bude zatiaľ platiť pre uličné státie mimo rampových parkovísk všade tam, kde sú parkovacie automaty a je možné uhrádzať parkovné lístkom z parkovacieho automatu. V súčasnosti sa platí minimálne za celú prvú hodinu 1 euro, pričom už od začiatku druhej hodiny je možné zakúpiť si lístok z parkovacieho automatu na skutočný čas parkovania, nielen na celé hodiny. Ide teda o 50-percentné zlacnenie parkovného pre vodičov parkujúcich do 30 minút," vysvetlil Herman.

ÚSTRETOVÉ ZMENY V PROSPECH REZIDENTOV I RODIČOV ŠKÔLKAROV

Ako ďalej Herman informoval, vychádzajúc v ústrety rezidentom, od 1. 11. platí, že ak rezident nenájde po 17. hod. voľné vyhradené rezidentské miesto v mieste svojho b