Po schválení postupu prác „Plán a metodika riadenia projektu IDS mesta Košice" poslancami Mestského zastupiteľstva v Košiciach pri budovaní integrovaného systému mesta Košice na porade primátora sa 13. marca uskutočnil na pôde magistrátu workshop pracovných tímov k projektu Integrovaný dopravný systém mesta Košice. Odborníci z celého Slovenska v oblasti dopravy porovnávali úlohy a termíny pre rok 2009 zo schváleného plánu so súčasnými vývojovými trendmi v doprave. „Rokovanie expertov potvrdilo, že úlohy a termíny pre aktivity roku 2009, zadefinované na základe schváleného Plánu a metodiky riadenia projektu IDS mesta Košice, boli stanovené správne. Práce budú pokračovať vo všetkých šiestich moduloch. Máme vytvorené podmienky na to, aby sme napĺňali úlohy, ku ktorým sme sa zaviazali v 4-dohode medzi Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií, Železnicami Slovenskej republiky, Košickým samosprávnym krajom a mestom Košice. Vytvorenie samostatnej pracovnej skupiny pri meste Košice prebieha v súlade s dohodou medzi KSK a mestom Košice," týmito slovami zhodnotil rokovanie Jozef Filipko.
Mestskí poslanci schválili koncepciu riešenia verejnej hromadnej osobnej dopravy prostredníctvom integrovaného dopravného systému (IDS) 30. októbra 2008. Cieľom IDS je zabezpečiť uspokojovanie prepravných potrieb obyvateľov na území mesta Košice takým dopravným systémom, pri ktorom bude zharmonizovaná objednávka dopravných výkonov, zvýši sa kvalita verejnej hromadnej osobnej dopravy a zníži sa negatívny dopad na životné prostredie. Osobitným poslaním projektu je úspešné zvládnutie prebiehajúceho procesu globalizácie podľa pravidiel Európskej únie v doprave a presun kompetencií v železničnej regionálnej doprave na samosprávu. Základom IDS bude železničná infraštruktúra, na ktorú budú nadväzovať ostatné druhy dopravy ako sú prímestská autobusová doprava a mestská hromadná doprava, vrátane individuálnej automobilovej dopravy (parkoviská Park&Ride, Bike&Ride, taxislužby).
Základom dopravnej sústavy v meste bude električková infraštruktúra. Osobitný dôraz sa bude klásť na budovanie systémov T-T (tram-train), kombinujúcich električkovú a železničnú dopravu na koľajovej sieti. Cieľom je priviesť železničnú dopravu bližšie k zdrojom a cieľom ciest. Verejná prímestská autobusová doprava sa do integrovaného dopravného systému zapojí autobusovými linkami, ktoré doplnia nosnú železničnú sieť a zabezpečia plošnú obsluhu územia. „Vstupom Slovenska do EÚ sa Slovenská republika zaviazala uskutočňovať v sektore dopravy program európskej dopravnej politiky. Uznesením vlády bol k realizácii programu dopravy na Slovensku prijatý dokument „Dopravná politika SR do roku 2015". Jeho hlavným cieľom je trvalo udržateľný rozvoj mobility, ktorý bude založený na riešení dopravy ako integrovaný dopravný systém (IDS), pri ktorom majú byť využité všetky disponibilné dopravné prostriedky (vlak, električka, metro, autobus, taxi). Mesto Košice má bohaté skúsenosti s prípravou i overovaním integrovanej dopravy. Výsledkom týchto aktivít je vytvorenie samostatnej prioritnej osi č.4 - Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov v Operačnom programe doprava (OPD) Národného strategického referenčného rámca SR 2007–2013. Výstavba nosnej infraštruktúry pre prevádzkovanie IDS sa z tohto programu bude hradiť v mestách Bratislava a Košice. Plánovaná je čiastka 1,0989 mld. korún, to je 36,48 mil. EUR," povedal v tejto súvislosti na úvod workshopu Mikuláš Čečko viceprimátor Košíc.