Vozový park DPMK by v rokoch 2025-2026 mohlo rozšíriť zhruba 10 nových elektrobusov. Poslanci mestského zastupiteľstva dnes jednomyseľne schválili podanie žiadosti o nenávratný finančný príspevok pre projekt „Verejná osobná doprava s nulovými emisiami v meste Košice, I. etapa“, ktorý predložil primátor mesta Jaroslav Polaček (nezávislý).
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie vyhlásilo v závere augusta výzvu „Podpora verejnej osobnej dopravy s nulovými emisiami“, kde pre štyri okresy v meste Košice a okresy Košice-okolie a Michalovce je celkovo určených 18 489 500 eur. Cieľom výzvy je podporiť v týchto okresoch rozvoj udržateľnej verejnej osobnej dopravy s nulovými emisiami prostredníctvom nákupu batériových elektrických autobusov (elektrobusov), resp. vodíkových autobusov aj s nabíjacími zariadeniami.
DPMK ako oprávnený žiadateľ sa môže uchádzať maximálne o 14 miliónov eur z Fondu pre spravodlivú transformáciu v rámci Programu Slovensko. To je zároveň najvyššia možná suma oprávnených výdavkov jedného projektu z eurofondov a štátneho rozpočtu. Celková výška príspevku z eurofondov nesmie presiahnuť 11,9 milióna eur.
Primátor: Našim cieľom je moderná a ekologická MHD
Termín uzatvorenia 1. kola výzvy je 30. november 2023. Poslanci takisto schválili aj zabezpečenie financovania prípadných neoprávnených, resp. ďalších vyvolaných výdavkov z vlastných zdrojov DPMK, resp. kapitálovým transferom z rozpočtu mesta.
„V uplynulých rokoch sme priniesli do Košíc celkovo 36 nových autobusov a zmodernizovali 35 autobusových zastávok. Našim dlhodobým cieľom je moderná a ekologická MHD s postupným prechodom na bezemisnú verejnú dopravu. Verím, že vo výzve budeme úspešní, čím zvýšime komfort cestujúcich a zlepšíme pracovné podmienky zamestnancov. Nové elektrobusy by boli nízkopodlažné, disponovali by klimatizáciou a viacerými smart technológiami,“ uviedol primátor.
DPMK postupne plánuje znížiť počty naftových autobusov na polovicu
Projekt s názvom „Verejná osobná doprava s nulovými emisiami v meste Košice, I. etapa“ vychádza z potreby zníženia počtu naftových autobusov. DPMK plánuje aj prostredníctvom nákupu elektrobusov postupne znížiť podiel vozidiel s naftovým pohonom zo súčasných cca 85 percent na polovicu.
Podľa povereného generálneho riaditeľa DPMK Romana Danka by nové elektrobusy chceli nasadiť prioritne na linke 71 z Lingova na zastávku Kláštor v mestskej časti Sídlisko KVP, resp. na 72-ku z Lingova na Grunt v mestskej časti Myslava. Zároveň na konečných zastávkach Lingov, KVP Kláštor a v depe DPMK na Hornádskej ulici by bolo zabezpečené tzv. rýchle nabíjanie.
„Týmto spôsobom by bolo možné zabezpečiť prevádzku vozidiel v rámci „celodenných služieb“ bez potreby dobíjania elektrobusov v depe. Mimo služieb by sa elektrobusy v nočných hodinách dobíjali v depe. Rýchle nabíjanie počas prestávok na konečných zastávkach bude zabezpečené dobíjacou infraštruktúrou, ktorej nákup je takisto možný v rámci uvedenej výzvy. Ku každému elektrobusu bude dodaná aj nabíjačka na nočné nabíjanie,“ uviedol Roman Danko s tým, že v rámci tejto výzvy by mohol DPMK zaobstarať 10 až 12 kusov nových elektrobusov spolu s príslušnou nabíjacou infraštruktúrou.
Verejnú súťaž chcú vyhlásiť do konca roka
Verejnú súťaž na dodanie nových elektrobusov a nabíjacej infraštruktúry plánuje DPMK vyhlásiť do konca tohto roka. Jej výsledkom budú rámcové zmluvy, z ktorých bude DPMK čerpať podľa získaných finančných zdrojov z eurofondov. V zmysle výzvy by elektrobusy mali byť dodané najneskôr do 30. septembra 2026.