Do štrajkovej pohotovosti vstúpili dnes vodiči mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Košiciach. Nedohodli sa totiž s vedením Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) o zvýšení tarifných miezd.
Podľa riaditeľa DPMK Michala Tkáča štrajková pohotovosť zatiaľ nemá vplyv na plynulosť MHD. Od rána funguje bez obmedzenia. S odborármi budú o ich návrhoch ďalej rokovať.
Predseda odborovej organizácie vodičov Vladislav Stankovič pre TASR uviedol, že štrajková pohotovosť platí až do odvolania.
Odborári navrhujú zvýšiť od 1. marca tarifnú hodinovú mzdu vodičov o 15 Sk. Chcú aspoň čiastočne vyrovnať regionálne rozdiely. Navyše, ako tvrdia, zvýšili sa podľa nového Zákonníka práce sankcie za škody zamestnávateľovi a vodiči musia uzatvárať vyššie poistky. Podľa Stankoviča už pred dvoma rokmi bol rozdiel medzi bratislavskými a košickými vodičmi MHD 20 Sk/hod a k 1. januára narástol na 26 Sk/ hod.
Podľa vyjadrenia vedenia DPMK odborári na kolektívnom vyjednávaní zotrvali na svojich doterajších požiadavkách, ktoré sú pre zamestnávateľa neprijateľné. Neprijali návrh na čiastočné celoplošné zvýšenie miezd vo výške 3 % s účinnosťou od 1. marca s tým, že k ďalšiemu zvýšeniu miezd by došlo až po navŕšení dotácie od mesta na valnom zhromaždení 22. apríla.
Podľa Stankoviča by potrebovali na to písomnú záruku. Mesto, ako povedal, zatiaľ neuhradilo DPMK vlaňajší dlh 28 miliónov Sk za služby, ktoré si u neho vo verejnom záujme objednalo.
Odborári nie sú spokojní ani so sociálnymi podmienkami a úpravou pracovného času, najmä čo sa týka odpočinku medzi dvoma pracovnými zmenami. Podľa Stankoviča je vnútropodniková norma v rozpore s legislatívou Európskej únie, chcú preto po dohode aj s ostanými podnikmi MHD na Slovensku podať sťažnosť Európskej komisii.
Vozidlá ani vodiči košickej MHD počas štrajkovej pohotovosti nie sú osobitne označení. Všetky plochy v prostriedkoch MHD vedenie, podľa Stankoviča, predalo reklamnej agentúre. Ako ďalej uviedol, verejnosť môže ich aktivitu zaregistrovať tak, že vodiči striktne dodržiavajú dopravné a technické predpisy pre nástupom na jazdu. Môže sa napríklad stať, že vodič neprevezme autobus, či električku, ak zistí, že nie je v dokonalom technickom stave. Vodiči taktiež budú prísne dodržiavať predpísané rýchlosti.
Podľa informácie z dispečingu DPMK všetky vozidla vyšli ráno na trasy a doprava funguje normálne. V košickej MHD je denne v službe takmer 170 vodičov autobusov, 51 vodičov električiek a 12 vodičov trolejbusov.
Zdroj: TASR