Prejsť na obsah

V teréne hodnotili priebeh zberu údajov

Desiati študenti Technickej univerzity v Košiciach zbierali v priebehu troch týždňov na zastávkach MHD a pri dopravných uzloch, ako sú Námestie maratónu mieru, železničná a autobusová stanica, obchodné centrá, U. S. Steel, Magistrát mesta Košice, ale aj pri úradoch jednotlivých mestských častí informácie o využívaní verejnej hromadnej osobnej dopravy v Košiciach. „Zisťovali sme zdroj a cieľ cesty, odkiaľ a kam sa cestujúci prepravujú, aby sme mohli zistiť najdôležitejšie prepravné prúdy," vysvetlil Ing. Peter Bindzár z Technickej univerzity, člen tímu pre integrovaný dopravný systém (IDS).

Anketári vyzbierali spolu odpovede od 7000 respondentov. V týchto dňoch sa zber sústreďuje na odpovede od cestujúcich využívajúcich dopravné prostriedky železničnej spoločnosti Cargo, od zamestnancov mestských podnikov a zamestnancov ZŠ a MŠ v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Košice. Magistrát chce osloviť ešte 2500 respondentov.

Podľa slov niektorých anketárok cestujúci, ktorí využívajú verejné dopravné prostriedky tento prieskum privítali a očakávajú od neho zefektívnenie a skvalitnenie verejnej osobnej dopravy. „Pripomienky mali najmä mamičky s kočíkmi, ktoré by privítali viac bezbariérových spojov, pre lepšie nastupovanie do MHD. Niektorí cestujúci sa sťažovali na fajčenie šoférov MHD. A mali sme aj úsmevné pripomienky. Starší pán navrhol, že čísla spojov by mali byť aj na opačnej strane prepravného prostriedku, nielen na strane nástupu, aby vedel, či sa mu oplatí bežať na prichádzajúci spoj," informovala nás Zuzana Balažová, členka tímu anketárov.

Prieskum sa vykonáva v súlade s Plánom a metodikou riadenia projektu IDS mesta Košice. Dopravno-sociologický prieskum magistrátu je financovaný z prostriedkov rozpočtu mesta vo výške 9 500 eur, ktoré sú vyčlenené v rámci prípravy zavedenia IDS. Pre respondentov prieskumu je pripravené aj malé prekvapenie. „Zo všetkých, ktorí v dotazníku uvedú meno, priezvisko a svoju adresu, budú vyžrebovaní piati, ktorí získajú jednomesačný cestovný lístok MHD," uviedol Ing. Ján Šarák, splnomocnenec primátora mesta Košice pre IDS.

Garantom dopravno-sociologického dotazníka je Ing. Peter Faith zo Žilinskej univerzity.Mestskí poslanci schválili koncepciu riešenia verejnej osobnej dopravy prostredníctvom IDS 30. októbra 2008. Cieľom IDS je zabezpečiť uspokojenie prepravných potrieb obyvateľov na území mesta Košice takým dopravným systémom, pri ktorom bude harmonizovaná objednávka dopravných výkonov, zvýši sa kvalita verejnej osobnej dopravy a zníži sa negatívny dopad na životné prostredie. Osobitným poslaním projektu je úspešné zvládnutie prebiehajúceho procesu globalizácie podľa pravidiel Európskej únie v doprave a presunu kompetencií v železničnej regionálnej doprave na samosprávu. Základom IDS je koľajová doprava, na ktorú budú nadväzovať ostatné druhy dopravy.
 
„Zámerom je optimálne využiť kombináciu vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy, vrátane individuálnej automobilovej dopravy. Pilierom dopravnej sústavy v meste Košice bude koľajová doprava. Osobitný dôraz sa bude klásť na vytvorenie systémov T-T (tram-train), kombinujúcich električkovú a železničnú dopravu na koľajovej sieti. Cieľom IDS je priviesť železničnú dopravu bližšie k zdrojom a cieľom ciest. Verejná prímestská autobusová doprava sa do integrovaného dopravného systému zapojí autobusovými linkami, ktoré doplnia nosnú koľajovú dopravu a zabezpečia plošnú obsluhu územia," dodal Ing. Jozefa Filipko, poslanec mestského zastupiteľstva v Košiciach.