Na plánovanú výstavbu špeciálnej koľajovej infraštruktúry v Košiciach v rámci pripravovaného projektu Integrovaný dopravný systém (IDS) bude možné čerpať z európskych fondov finančné prostriedky až do výšky cca 110 miliónov eur. Technicko-ekonomická štúdia IDS vyhovuje podmienkam Operačného programu Doprava 2007-2013 pre finančnú pomoc z Kohézneho fondu - Prioritná os 4 – Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov.
Potvrdili to zástupcovia Európskej komisie v Bruseli, kde boli projekt nedávno prezentovať mestský poslanec poverený osobitnými úlohami v oblasti dopravy Jozef Filipko a splnomocnenec primátora Košíc pre IDS Ján Šarák. Diskutovali so zástupcami Európskej komisie pre energetiku a dopravu Annou Gigantino a Patriciom Grillom, ktorí sú zodpovední za železničnú dopravu a interoperabilitu. V slovenskej delegácii boli okrem Jozefa Filipka a Jána Šaráka aj reprezentanti slovenského ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií a zástupca SR pri Európskej komisii Kvetoslav Kmec.
Predmetom tohto pracovného stretnutia v Bruseli koncom februára bolo hlavne posúdenie technicko-technologického riešenia pripravovaných stavieb IDS na území mesta Košice, zabezpečenia podmienok interoperability, požiadaviek na hybridné vozidlá v rámci IDS a spôsobilosti na čerpanie eurofondov.
„Išlo najmä o to, či plánovaná výstavba špeciálnej trate na území mesta Košice ´Železničná stanica – Kuzmányho ulica – Námestie Maratónu mieru – Terminál Sever pri Hypermarkete Tesco – Sídlisko Ťahanovce´ a jej napojenie na koľajovú infraštruktúru Železníc Slovenskej republiky spĺňa nárok na oprávnenosť finančnej pomoci z Kohézneho fondu Európskej únie," informoval Ján Šarák.
„Je to veľmi významný rokovací úspech zástupcov mesta Košice na pôde Európskej komisie v Bruseli. Znamená mimoriadnu šancu získať finančnú pomoc vo výške približne 110 miliónov eur na vybudovanie nosného koľajového dopravného systému v Košiciach. Toto riešenie bude zodpovedať súčasným trendom v doprave vyspelých miest. Poďakovanie patrí aj zástupcom ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií za konštruktívny a ústretový prístup k riešeniu projektu IDS v Košiciach," doplnil Jozef Filipko.
Projektové práce by mali byť ukončené a povolenia by mohli byť vydané v roku 2011. Následne bude možné pristúpiť k začatiu výstavby špeciálnej trate v rámci projektu IDS na území mesta Košice (v grafickej prílohe je táto nová trať označená zelenou farbou). Financovanie má byť zabezpečené z európskych fondov a štátneho rozpočtu. Samotná realizácia stavieb je plánovaná v rokoch 2011 až 2015.
„Naším cieľom je, aby prvá stavba – ´Terminál Sever pri Hypermarkete Tesco a vybudovanie trate integrovanej koľajovej dopravy medzi Námestím Maratónu mieru a terminálom Sever´ bola ukončená najneskôr v roku 2013, keď bude mesto Košice Európskym hlavným mestom kultúry," uviedol Jozef Filipko.
Grafické prílohy:
IDS - Koľajová dopravná sieť v Košiciach
IDS - Spoločná koľajová sieť
(v grafických prílohách je táto nová špeciálna trať označená zelenou farbou)
Prílohy
1. | DOC 662 KB | IDS - Koľajová dopravná sieť v Košiciach nová trať je označená zelenou farbou |
2. | DOC 1,28 MB | IDS - Spoločná koľajová sieť nová trať je označená zelenou farbou |