Električka Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) absolvovala dnes (8. 8. 2018) popoludní skúšobnú jazdu po poslednom úseku električkovej trate, ktorý bol kompletne zmodernizovaný od okružnej križovatky (vrátane nej) „Moldavská", až po križovatku Štúrova – Kuzmányho – Žižkova. Išlo o takzvanú TBS , čiže technicko - bezpečnostnú skúšku, ktorej účelom je kontrola všetkých častí modernizovanej trate. Predovšetkým ale uloženia a upevnenia koľajníc, presnosti ukotvenia trolejového vedenia, umiestnenia zastávok a pod. Skúška pozostávala z troch častí. Bežnej jazdy, rýchlej jazdy, a jazdy so zaťaženou električkou, v ktorej boli ako záťaž vrecia s pieskom. Výsledky skúšok sa evidujú v protokoloch, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou kolaudácie električkovej trate.
Počas modernizácie električkovej trate na Triede SNP pravidelne informovali zástupcovia investora stavby –(Mesto Košice) aj zhotoviteľa diela (Eurovia SK) verejnosť i médiá, že posledný úsek trate sa začne modernizovať až po opätovnom vrátení sa električiek na Triedu SNP. Po úspešnej kolaudácii (4. 4. 2018) zmodernizovaného úseku trate na Triede SNP, začali po nej jazdiť električky 7. 4. 2018. V ten istý deň ráno už bola odstavená električková doprava na poslednom úseku, ktorý čakala modernizácia, stavbári začali práce uzatváraním okružnej križovatky Trieda SNP – Moldavská – Alejová.
„Dnes je to pre nás medzník, máme tu skúšobnú jazdu električky. Išiel som v nej síce iba pár metrov, ale mám z toho veľmi dobrý pocit. Verím tomu, že 31. augusta odovzdá spoločnosť Eurovia mestu Košice kompletne celé dielo, posledný zmodernizovaný úsek by mal byť zároveň uvoľnený nielen pre osobné motorové vozidlá, ale aj pre vozidlá mestskej hromadnej dopravy. Po odovzdaní diela mestu začne administratívny proces ohľadom vydania kolaudačného rozhodnutia. Sú štyri kolaudačné konania, posledné, kde je správnym orgánom Košický samosprávny kraj, bude rozhodujúce. Sú dané zákonné lehoty, ale ja verím tomu, že v súčinnosti s Košickým samosprávnym krajom dosiahneme to, aby verejnosť mohla v tomto úseku trate jazdiť električkami čo najskôr. Myslím si, že cestujúca verejnosť, ktorá bude po zmodernizovaných košických tratiach jazdiť mi dá potom za pravdu, že sú to trate moderné a bezpečné. Pôvodné trate boli staré desiatky rokov a nespĺňali už bezpečnostné parametre. Veľmi sa preto teším z toho, že Košice budú mať nové bezpečné trate, ktoré budú slúžiť ďalšie desiatky rokov pre všetkých Košičanov. Hlavný dôraz pri modernizácii tratí sme kládli na to, aby trate boli po zmodernizovaní predovšetkým bezpečné, nielen pre cestujúcu verejnosť, ale aj pre vodičov električiek a chodcov. Treba tiež povedať, že za celé obdobie modernizácie košických električkových tratí bolo preinvestovaných viac ako 250 miliónov Eur. Je to obrovská investícia, aká v meste dlho nebola, a bola preinvestovaná nielen do modernizácie tratí, ale aj na nákup nových dopravných prostriedkov, električiek či elektro autobusov. Veľmi dôležité je aj to, že ide o finančné prostriedky Európskej únie, ktoré nezaťažujú rozpočet mesta. Chcem sa veľmi pekne poďakovať všetkým obyvateľom mesta Košice za to, že vydržali diskomfort počas modernizácie tratí, napríklad niekedy aj výrazné dopravné obmedzenia, ale napriek tomu boli ústretoví a mali pre nás pochopenie", uviedol viceprimátor mesta Martin Petruško.
Električka vyštartovala z areálu DPMK na Bardejovskej ulici, prešla plynulo a bez akýchkoľvek ťažkostí po okružnej križovatke „Moldavská" a pokračovala v skúšobnej jazde po križovatku Štúrova – Kuzmányho – Žižkova. Odtiaľ išla až na Staničné námestie kde sa nachádza najbližšie obratisko električiek, otočila sa a vrátila späť na skúšaný úsek trate. V súvislosti s budúcimi jazdami električiek po zmodernizovanej okružnej križovatke „Moldavská" treba uviesť, že oproti minulosti tam bude jedna významná novinka. V minulosti tam totiž mali pri prejazde križovatkou prednosť v jazde motorové vozidlá pred električkami, avšak po modernizácií posledného úseku trate v rámci stavby MET (modernizácia električkových tratí) bude každý vjazd a výjazd električky do a z okružnej križovatky zabezpečený svetelnou signalizáciou s preferenciou električiek, a teda ich prednosťou pred ostatnou dopravou. Tento typ semaforov by mal predovšetkým zvýšiť v danom úseku, ktorý patrí medzi najfrekventovanejšie a tým i najvyťaženejšie dopravné úseky v meste (denne tadiaľ prejde vyše 70-tisíc vozidiel), bezpečnosť cestnej premávky. Samotné semafory pre autá sú zaujímavé tým, že nemajú mať zelený signál. Nahradil ho blikavý oranžový. Keď príde električka, prejde do červeného svetelného signálu, autá musia zastaviť. Po odchode električky naskočí opäť oranžový signál, a vozidlá môžu pokračovať v jazde.
Štefan Bálint, riaditeľ košického závodu zhotoviteľa diela nás po skončení dnešnej skúšobnej jazdy električky po poslednom zmodernizovanom úseku stavby MET informoval, že dopadla na výbornú. Súčasťou skúšok sú ale aj vyhodnotenia ostatných parametrov trate, napríklad, ovládania výhybiek meniarní. Výsledky ohľadom týchto parametrov by mali byť známe do konca týždňa.