Primátor mesta Košice František Knapík:
„Mestu nebola doteraz doručená žiadna oficiálna reakcia ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií na nedávnu žiadosť samosprávy Košíc o zmeny legislatívy.
Podľa medializovaných informácií ministerstvo dopravy pri prehodnocovaní spoplatnených úsekov vyšlo v ústrety mestskej hromadnej doprave v Bratislave, ale MHD v Košiciach nie. Mesto Košice to považuje za nespravodlivé, poškodzujúce a diskriminačné rozhodnutie.
Stále tiež nie je jasné, aké pravidlá uplatňuje ministerstvo pri spoplatňovaní úsekov týkajúcich sa MHD, a prečo nie sú pre všetky mestá rovnaké podmienky, ale jednému sa v ústrety vyjde, a inému nie.
Samospráva vyjadruje sklamanie a nespokojnosť, že ministerstvo a Národná rada SR nevyhoveli spoločnej žiadosti mesta Košice a Dopravného podniku mesta Košice, ktorú podporila aj Únia miest Slovenska, o oslobodenie vozidiel verejnej pravidelnej autobusovej dopravy z povinnosti úhrady mýta. Pritom s takýmto oslobodením pôvodne rátal aj vládny návrh zákona o elektronickom výbere mýta."
***
M. Tkáč: Voči Košičanom a DPMK je to podraz
Reakcia vedenia DPMK, a. s., na medializované informácie týkajúce sa úpravy mýta:
Slovenský rozhlas a následne ďalšie médiá priniesli informácie o tom, že, citujeme: „košický dopravný podnik bude od mýta oslobodený len v jednom prípade".
Pokiaľ sú pravdivé medializované informácie o tom, že Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) chce vyňať zo spoplatnenia len jeden úsek na území mesta Košice, vedenie DPMK, a. s., to vníma ako nespravodlivý krok voči mestu. Mesto Košice spolu s DPMK žiadali o úplné oslobodenie MHD spod spoplatnenia mýtom a rovnako aj zásadné prehodnotenie spoplatnených úsekov na území mesta - ich vyňatie zo spoplatnenia a spravodlivejšie rozdelenie úsekov. „Pokiaľ ministerstvo vylúči zo spoplatnenia na území mesta len jeden úsek z jedenástich, považujem to za podraz voči Košičanom a Dopravnému podniku mesta," hovorí generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.
Podľa Tkáča by cesty I. triedy na území mesta nemali byť spoplatnené, respektíve by spoplatnené úseky mali byť rozdelené tak, aby sa to čo najmenej dotýkalo mestskej dopravy, „v opačnom prípade považujeme rozhodnutie ponechať medzi spoplatnenými úsekmi cesty I. triedy na území Košíc za diskriminačné," dodáva M. Tkáč.
Dopravný podnik mesta Košice stále nemá k dispozícii oficiálne vyjadrenie MDPT k svojej žiadosti vyňať mestskú hromadnú dopravu zo spoplatnenia zavedeným mýtom a oslobodiť cesty v meste od mýta. „Nepoznáme teda ani to, podľa akých pravidiel MDPT pri prehodnocovaní úsekov postupovalo," doplnil generálny riaditeľ Michal Tkáč.
Snahu mesta Košice vyňať MHD spod spoplatnenia mýtom podporila aj Únia miest Slovenska.
Pre porovnanie, Dopravný podnik mesta Bratislavy musel vybaviť palubnými jednotkami necelých 30 autobusov zo 495, čo je 5%. Po spoplatnených úsekoch jazdí v Bratislave 6 liniek z 87, čiže 7%. V Košiciach DPMK vybavil mýtnym systémom všetkých vyše 200 autobusov a po spoplatnených úsekoch jazdí približne 50% liniek. Celkové náklady na zavedenie a prevádzku mýta odhaduje DPMK na cca 150-tisíc eur.
(tlačová správa DPMK)
***
Viac informácií o žiadosti mesta a DPMK, adresovanej ministerstvu:
Primátor Košíc podpísal žiadosť o zmeny v systéme mýta - http://www.kosice.sk/article.php?id=6839
Únia miest podporila žiadosť Košíc o zmeny mýta - http://www.kosice.sk/article.php?id=6859