Do akej miery a ako môže súčasné výtvarné umenie či architektúra zasiahnuť do života mesta a ako by sa dala všednosť mestskej reality nabúrať, s touto myšlienkou sa popasovali účastníci verejnej výtvarnej súťaže Urban Impact v októbri 2008.
Zámerom súťaže bolo pripraviť špecifický projekt, ktorý integruje vizuálne umenie do organizmu mesta, do jeho verejných priestorov, upozorniť na dlhodobú neprítomnosť vizuálneho umenia v meste. Účastníci mohli použiť široké spektrum vyjadrovacích prostriedkov vrátane sochy - objektu, site-specific artu, či urban artu. Projekt mal pokryť ťažiskové verejné priestory v meste, čiže výber lokalít, ich vzájomný súvis a význam bol tiež predmetom návrhu. Spomedzi 15 súťažných návrhov u členov poroty najviac zarezonoval návrh mladého výtvarníka Radovana Čerevku. Keďže súčasťou návrhu je stratégia, spočívajúca v utajení a následnom momente prekvapenia, kancelária EHMK Košice 2013 sa rozhodla jeho názov a lokalitu zatiaľ nezverejniť. V hodnotiacej správe sa uvádza, že návrh bol pozitívne prijatý pre jeho silný provokatívny a ironický koncept. „Jeho umiestnenie v kľúčovej oddychovej zóne vytvára priestor pre spoločenský diskurz a aktiváciu verejnosti. Návrh má silný mediálny potenciál, irituje verejnosť a podnecuje k deklarácii rôznych (aj negatívnych) spoločenských postojov, k protestným aktivitám a zároveň verejnosť hlbšie zasahuje v jej environmentálnych a ekologických postojoch. Prináša v doteraz verejnom priestore (a aj v podmienkach verejnej súťaže) málo frekventovaný spôsob provokatívneho upozorňovania na jedny z najvážnejších tém súčasnosti, akými sú prepojenie veľkých korporatívnych záujmov ohrozujúcich ekologickú stabilitu životného prostredia s verejnou politikou, či nevšímavosť spoločnosti k veciam verejným, ktorá ústi do nezvratných negatívnych výsledkov," uvádza komisia v obhajobe výberu víťazného návrhu R. Čerevku.
Radovan Čerevka (1980) sa narodil a žije v Košiciach. Je absolventom sochárskeho ateliéru prof. Juraja Bartusza na Katedre výtvarných umení a intermédií Technickej univerzity v Košiciach. V súčasnosti je študentom doktorandského štúdia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Je členom umeleckého zoskupenia Kassa Boys. Pravidelne účinkuje na výstavách na Slovensku, ale i v zahraničí. V roku 2005 sa stal finalistom prestížnej slovenskej ceny pre mladých výtvarníkov - Ceny Oskára Čepana. V Českej republike zaujal manipulovaným portrétom političky Petry Buzkovej s monoklom, ktorý vytvoril v roku 2006 pre výstavu Amnesty International proti násiliu na ženách.
Rozhovor: Rozhodol provokatívny a ironizujúci charakter projektu
Členom odbornej poroty bol aj výtvarník Peter Beňo, podľa ktorého bolo hlavnou ideou súťaže Urban Impact inovatívnym výtvarným spôsobom upozorniť na verejný priestor v meste a zároveň zviditeľniť rozbehnutý proces kultúrnej premeny mesta.
Čo bolo na začiatku tejto súťaže?
Iniciátorom súťaže bol Michal Hladký, autor myšlienky projektu Interface. Oslovil ma, či by som na nej nespolupracoval, no a nakoniec sme spolu dotiahli ideu a koncepciu projektu. Zároveň už máme predstavu aj o budúcom ročníku, v ktorom by sme radi videli návrhy viacerých, veríme, že aj zahraničných výtvarných umelcov. Verím, že sa v budúcnosti podarí vytvoriť cyklické podujatie s medzinárodnou účasťou, zaradené do jedného z projektov EHMK 2013, ktorý sa snaží presadiť novú vizuálnu kultúru vo verejnom mestskom priestore.
Podarilo sa naplniť očakávania, s ktorými ste súťaž vyhlasovali?
Súťaž sme chceli poňať viac neformálne, nakoniec sme však museli zachovať určité štandardné administratívne podmienky. Porota hodnotila anonymné návrhy, najskôr bodovaním v prvom kole a neskôr spoločnou diskusiou a konsenzom v druhom kole. Čo však považujem za hlavný prínos je to, že sa počas hodnotenia podarilo rozprúdiť debatu o verejnom priestore v meste, o určitých lokalitách a ich potenciále, čím sa do určitej miery začal vytvárať diskurz, ktorý považujem za veľmi dôležitý. Stretnutie odborníkov, ktorí tvoria porotu, väčšinou prináša hodnotné podnety, ktoré sa oplatí zaznamenať. V tomto prípade sa podarilo v určitých náznakoch definovať pozíciu vizuálneho umenia vo verejnom priestore nielen ako prvku, ktorý ho dotvára, ale aj ako dôležitého sociálneho činiteľa.
Ako by ste s odstupom zhodnotili kvalitu a množstvo podaných návrhov?
Priznám sa, že sme čakali viac návrhov z radov etablovanejších výtvarných umelcov či achitektov. Kvôli nízkemu počtu návrhov sme súťaž nakoniec posunuli o viac ako mesiac. Prišlo napokon 15 návrhov, vo väčšine veľmi priemernej kvality či už po stránke ideovej, alebo vo vizuálnom spracovaní. Mnoho návrhov malo v sebe určitý potenciál, avšak boli nedotiahnuté, skôr vytvárali priestor pre diskusiu, ako ich dotvoriť, či zaradiť do vizuálneho a sociálneho rámca mesta. Hodnotnejšie návrhy „vyskočili" v druhom kole a hlavne počas diskusie.
Prečo ste sa napokon zhodli na víťaznom návrhu od Radovana Čerevku?
Víťazný návrh mal po prvom kole najvyšší počet bodov, do druhého kola prechádzal ako favorit. Návrhy na prvom aj druhom mieste vystupovali spomedzi všetkých najvýraznejšie už od začiatku. No pre víťazný návrh nakoniec rozhodol jeho provokatívny a ironizujúci charakter. Myslím, že pocit, aby sa naša do letargie upadajúca spoločnosť konfrontovala vo svojich environmentálnych, politických či sociálnych postojoch určitým kontroverzným gestom, bol prítomný v každom členovi poroty. To bolo nakoniec rozhodujúce.
Paradoxom je, že poznáme víťaza, ale jeho návrh je predmetom prísneho utajenia, až do momentu jeho verejného odhalenia. Prečo?
Nakoľko tento projekt má potenciál zasiahnuť v prvom rade širšie spoločenské, sociálne a mediálne prostredie, rozhodli sme sa ho nezverejniť. Nechceme našich spoluobčanov pripraviť o moment prekvapenia.
Kde a kedy bude projekt prezradený?
Na prezradenie dozreje čas. Záležať bude najmä na autorovi. Potom tento projekt, veríme, zasiahne aj kultúrno-umelecké prostredie. Môže tým preniesť diskurz do sféry prehodnocovania úlohy a vplyvu vizuálneho umenia na našu spoločnosť.
zuzana.lehotska@kosice2013.sk