Primátor mesta Košice František Knapík poslal dnes ministrovi dopravy žiadosť o urýchlené iniciovanie a prijatie úprav právnych predpisov, ktoré upravujú systém elektronického výberu mýta. Dôvodom sú vážne nedostatky, nespravodlivosť systému mýta a negatívne dopady jeho zavedenia na rozpočet mesta Košice a mestskú hromadnú dopravu.
Mesto žiada ministerstvo o realizáciu krokov k nevyhnutne potrebnej zmene súčasného stavu, a to k zmene zákona a vyhlášky ministerstva dopravy. Predmetom žiadosti je:
- oslobodenie od mýta pre vozidlá MHD, resp. verejnej pravidelnej autobusovej dopravy minimálne na území miest a obcí, obdobne ako je to v prípade platnej výnimky z úhrad za používanie vymedzených úsekov podľa cestného zákona
- prehodnotenie mýtom spoplatnených úsekov na území miest so zámerom minimalizovať finančné dopady na rozpočty samospráv
- v zmysle zásady nediskriminácie uplatnenie princípu rovnakého prístupu pri vymedzovaní úsekov výberu mýta v prípade všetkých miest a obcí bez výnimky, teda ak na území niektorých miest komunikácie mýtom spoplatnené nie sú, nemali by byť spoplatnené ani na území ostatných miest.
V dôvodových správach k vládnemu návrhu príslušného zákona, taktiež k návrhom jeho vykonávacích predpisov, ako aj k návrhom ich noviel, bolo ministerstvom opakovane deklarované, že návrh nemá dopad na rozpočty obcí a vymedzenie úsekov výberu mýta je stanovené len na úseky mimo zastavané územie.
Na území mesta Košice je vymedzených až 11 úsekov výberu mýta a táto skutočnosť má výrazný dopad na rozpočet samosprávy - predovšetkým na mestskú hromadnú dopravu, ktorú zabezpečuje Dopravný podnik mesta Košice, ale aj ďalšie mestské podniky a inštitúcie.
„Legislatívnu zmenu, účinnú od 1. 1. 2010, z pohľadu územnej samosprávy nemožno vnímať ako krok v súlade so zásadami Memoranda o spolupráci pri riešení dopadov finančnej a hospodárskej krízy medzi vládou Slovenskej republiky a Združením miest a obcí Slovenska," adresuje primátor ministrovi.
František Knapík v žiadosti zdôraznil, že „spoplatnenie verejnej osobnej dopravy pri súčasnom nespoplatnení individuálnej osobnej dopravy na tých istých cestách nie je ani akceptovateľné vo vzťahu k ekologizácii cestnej dopravy a preferencii verejnej pred individuálnou osobnou dopravou, čo patrí medzi zásadné princípy dopravných politík Slovenskej republiky a Európskej únie. Mýto má aj podľa európskych smerníc prioritne zaťažiť ťažkú nákladnú dopravu a prepravu tovaru, nie prepravu osôb vo verejnom záujme."
Ako ďalej primátor uviedol, oslobodenie MHD od mýta spĺňa aj záväzok z Programového vyhlásenia vlády SR - podporovať rozvoj verejnej osobnej dopravy pred individuálnou. Výnimku z mýta pre verejnú pravidelnú autobusovú dopravu prisľúbil ešte v závere októbra 2009 na rokovaní s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja a splnomocnencom vlády pre diaľnice aj predseda vlády.
Prílohou listu primátora ministrovi je žiadosť DPMK s podrobnejšími návrhmi a pripomienkami k úpravám systému mýta. „Sme presvedčení, že MHD by mala byť od mýta oslobodená. Verím, že spoločná požiadavka DPMK a mesta bude akceptovaná," vyjadril sa generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.