Tisícky návštevníkov zo Slovenska aj zahraničia boli 25. apríla v areáli rušňového depa v Košiciach svedkami prebúdzania staručkého rušňa Katky. Tradičné a sympatické podujatie bolo tento rok spojené s oslavami 125. výročia prevádzky tejto dámy. Katku po zimnom spánku v košickom rušňovom depe prebudil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Milan Chúpek spolu s košickým primátorom Františkom Knapíkom a poslankyňou NR SR Monikou Smolkovou, slávnostným zapálením ohňa v útrobách pece jej parného kotla. "Chcel by som, aby aj v budúcnosti bolo toľko nadšencov, ktorí zabezpečia, aby Katka premávala stále, aby robila deťom radosť a vychovávala z nich ďalších nadšencov železníc," zaželal M. Chúpek. Primátor mesta Františka Knapík sa poďakoval za to, že: „Železničná spoločnosť Slovensko, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia a spoločnosť Wagon Slovakia zorganizovali opäť podujatie, ktoré ako keby bolo vstupným podujatím osláv Dňa mesta Košice, a ktoré sa stále teší veľkej obľube medzi malými i veľkými nadšencami. Jubilujúcej babičke Katke prajem, aby ešte mnoho rokov napĺňala svoje poslanie a slúžila nám všetkým pre radosť."
Okrem tradičného slávnostného zapálenia ohňa v kotli parnej mašinky bola súčasťou akcie výstava koľajových vozidiel vrátane "rušňoparády" - predstavovania rušňov na točni, na ktorej sa dnes predstavilo 18 dieselových a jeden parný rušeň. Do rušňového depa sa prišiel predstaviť aj historický nostalgický vlak maďarských železníc. V rámci podujatia si účastníci mohli z improvizovanej kováčskej dielne odniesť pamätnú mincu pri príležitosti 125 rokov mašinky Katky, ktorú ručne razil kováč železničiarskeho depa. V areáli rušňového depa zas pre nich organizátori pripravili zaujímavú výstavu obrazov z prostredia železnice od bývalého rušňovodiča Emiliána Cvengroša. Pre najmenších spoločnosť Wagon Slovakia pripravila ešte súťaž v maľovaní na železničiarsku tému. Skvelú atmosféru dotvárali počas prebúdzania Katky tóny country kapely Chris Helton`s Country WAGON.
Kto je Katka?
Parný rušeň U 36.003 vyrobili v roku 1884 v továrni Hagans v Erfurte. Z výroby sa dostal priamo na úzkorozchodnú trať Gelnica - Smolnícka Huta, kde slúžil 54 rokov až do roku 1938. Potom ho do roku 1950 presunuli na trať Hronská Breznica - Banská Štiavnica, od 1950 až do 1965 premával opäť na svojej pôvodnej gelnickej trati. V roku 1965 ho však zrušili a využíval sa iba ako vykurovací kotol. Nakoniec v roku 1974 skončil ako exponát v Rušňovom depe v Spišskej Novej Vsi na podstavci. Našťastie pomník nebol jeho konečnou stanicou. V roku 1990 putoval z pomníka do železničných opravovní a strojární v Českých Veleniciach. Po rozsiahlej rekonštrukcii sa v plnej kráse predstavil 7. mája 1991 na trati známej košickej atrakcie - Detskej železnice v Čermeli. Ku Katke neodmysliteľne patrí aj úzkorozchodná Detská železnica, ktorá sa v dĺžke 4,2 km tiahne Čermeľským údolím. Ako Pioniersku železnicu ju vybudovali železničiari bývalej Košickej dráhy, pracovníci Československej autobusovej dopravy a Dopravného podniku mesta Košice od 17. apríla 1955 do 1. mája 1956. A práve tu mala Katka o 35 rokov neskôr svoju veľkú premiéru. Mimochodom, svoj familiárny názov dostala po dcére jedného z iniciátorov stavby železničky, niekdajšieho náčelníka Košickej dráhy Vojtecha Janíka.