Prejsť na obsah

Poslanci dnes zmenili rozpočet mesta a schválili novú organizačnú štruktúru magistrátu

Poslanci Mestského zastupiteľstva (MZ) dnes rokovali o zmene rozpočtu mesta na tento rok, do ktorého boli na návrh primátora mesta Jaroslava Polačeka (nezávislý) zapracované aktuálne úlohy samosprávy v oblasti dobudovania športovej infraštruktúry a dofinancovania záväzkov DPMK z roku 2018 po lehote splatnosti.

Do programu zastupiteľstva bol zaradený ako celok, čo niektorí poslanci kritizovali. Pozmeňujúci návrh nezaradenej poslankyne Zuzany Slivenskej o tom, aby sa hlasovalo o jednotlivých častiach návrhu osobitne, nakoniec nenašiel dostatočnú podporu.

Návrh na financovanie dobudovania športovej infraštruktúry je prvým krokom k realizácii uznesenia z mimoriadneho zasadnutia MZ v Košiciach 22. marca 2019. Poslanci vtedy schválili Akčný plán rozvoja a financovania rekonštrukcií športovísk z externých zdrojov vo výške minimálne 10 miliónov eur na roky 2019 – 2022.

Hoci viacerí poslanci v diskusii navrhovali najprv spracovať štúdiu uskutočniteľnosti, teda podrobný plán opráv športových areálov aj s vyčíslenými nákladmi, podľa predsedu komisie športu a aktívneho oddychu MZ Ladislava Lorinca (KAN), to momentálne nie je potrebné.

Do tohtoročného rozpočtu sa tak premietne čerpanie bankového úveru jeden milión eur, zvyšných 9 miliónov eur bude zahrnutých v rozpočtoch mesta v rokoch 2020 - 2022. „Nežiadame o úver, dnes schvaľujeme len postup financovania. Je podľa mňa efektívnejšie pracovať súčasne na tom, čo a za koľko financií opravíme a zároveň si zistiť, ktorý bankový úver bude pre mesto najvýhodnejší,“ vyjadril sa Ladislav Lorinc.

Primátor ho doplnil, že najprv je potrebné dať do rozpočtu milión eur, aby vôbec mohli diskutovať s bankami. Zastupiteľstvo ho zároveň vyzvalo, aby rokoval s bankami o predložení ponúk na poskytnutie dlhodobého úveru. O úverovej zmluve by sa následne malo rokovať na júnovom zastupiteľstve

"V tomto roku ho plánujeme rozpočtovať, aby sme mohli rekonštruovať hlavne ten majetok, ktorý už dnes máme - aby sme ho pripravili na sezónu a pomohli športovej infraštruktúre. Postup, ktorý sme zvolili, odobril aj hlavný kontrolór a je v súlade s rozpočtovými pravidlami mesta Košice,“ povedal primátor.

Poslanci zároveň schválili pozmeňujúci návrh námestníka primátora Marcela Gibódu (KAN) o poskytnutí dotácie pre Občianske združenie Slovenská hokejbalová únia na prípravu a organizáciu Majstrovstiev sveta v hokejbale, ktoré sa v Košiciach uskutočnia 14. – 24. júna 2019. Mesto podporí toto podujatie sumou vo výške 15 tisíc eur, vláda zo sľúbených 100 tisíc poskytne 67 000 eur, celkové náklady organizátori vyčíslili na 230 tisíc.

Dopravný podnik dlhodobo vykazuje nepriaznivú finančnú situáciu, pričom nedostatok prostriedkov spôsobuje kumuláciu záväzkov po lehote splatnosti, zvyšuje ďalšie náklady spoločnosti vo forme uplatnených úrokov z omeškania a zároveň zhoršuje spoluprácu v rámci obchodných vzťahov s dodávateľmi.

„V decembri minulého roka sme s kľúčovými dodávateľmi dohodli možnosť splatenia záväzkov formou splátkového kalendára s tým, že v mesiaci apríl 2019 uhradíme všetky vzniknuté záväzky po lehote splatnosti, čo v súčasnosti predstavuje sumu 2 647 000 eur. Ak by sme aspoň časť  neuhradili, je ohrozená dôveryhodnosť DPMK vo vzťahu k finančným inštitúciám, ako aj čerpanie štrukturálnych fondov a dodržanie záväzných ukazovateľov pri udržateľnosti realizovaných projektov hradených z eurofondov,“ povedal poslancom generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.

V pôvodne schválenom rozpočte na tento rok bola suma na bežné výdavky DPMK vo výške 21 500 000 eur, z toho 20 000 000 eur boli výdavky za poskytnuté prepravné služby vo verejnom záujme za rok 2019 a suma 1 500 000 eur zahŕňala výdavky na úhradu straty za rok 2018. Skutočná preukázaná strata v MHD za rok 2018, potvrdená audítorom predstavovala sumu 2 978 533 eur. Rozdiel na vyrovnanie straty v MHD za rok 2018 vo výške 1 478 533 eur bude po schválenej zmene rozpočtu mesta uhradený z Rezervného fondu.

Koncom uplynulého roka pritom muselo nové vedenie mesta z rovnakých zdrojov použiť ďalších 500 000 eur na to, aby bola zabezpečená prevádzka MHD počas Vianoc. Viacerí odberatelia vtedy pohrozili DPMK kvôli nezaplateným faktúram zastavením dodávok nafty, ďalších pohonných hmôt a energií. Primátor ako aj viacerí poslanci veria, že teraz to už bolo naposledy, čo mesto takto muselo hasiť neuspokojivé finančné hospodárenie DPMK, ktoré má na svedomí ešte jeho predchádzajúce vedenie. 

Poslanci odsúhlasili 34 hlasmi z 36 prítomných aj zmenu Organizačného poriadku magistrátu, ktorú predložil primátor. Ten v súlade so zákonom o meste Košice v marci rozhodol, že organizačná schéma sa doplní o Referát parkovania a Referát auditu a kontrolingu, ktoré bude priamo riadiť riaditeľ magistrátu Marcel Čop.  

V tejto súvislosti bol zrušený dokument „Stanovenie počtu zamestnancov a ich štruktúra“ zo dňa 18. 1. 2016, nová organizačná štruktúra magistrátu platí od 1. 4. 2019. Dôvodom zmeny Organizačného poriadku magistrátu bolo zahrnúť do organizačnej štruktúry činnosti, ktoré prechádzajú na mesto v oblasti parkovania, a zabezpečenia vnútorného auditu a kontrolingu. Doposiaľ platná organizačná štruktúra totiž nedávala možnosť ich vhodného zaradenia do existujúcich organizačných útvarov magistrátu. 

Rozhodnutím o organizačnej zmene došlo k zmene počtu zamestnancov zo 423 na 432. Päť zamestnancov bude pôsobiť na referáte parkovania, traja na referáte auditu a kontrolingu, a jeden ako asistent riaditeľa Magistrátu mesta Košice. V rámci nového organizačného poriadku došlo aj k presunu a upresneniu niektorých pracovných činností a pozícií zamestnancov v rámci jednotlivých oddelení a referátov úradu. 

Niektorí poslanci spochybňovali zriadenie spomínaných referátov, nezaradený poslanec Jozef Karabin dokonca tvrdil že sú zbytočné. Podľa jeho slov namiesto zriadenia Referátu parkovania by stačilo zvýšiť počet mestských policajtov. Zároveň namiesto vytvorenia Referátu auditu a kontrolingu by stačilo personálne posilnenie Útvaru hlavného kontrolóra mesta.

„Referát parkovania sme zriadili preto, lebo mesto prevzalo parkovací systém v Košiciach a potrebuje personálne posily na to, aby sme mohli robiť všetky náležitosti, ktoré s parkovaním v meste súvisia. Referát auditu a kontrolingu bude slúžiť na auditovanie a kontrolovanie vlastných procesov mesta. Úrad hlavného kontrolóra funguje trochu inak, prácu mu prideľujú a kontrolujú mestskí poslanci. My ale potrebujeme akčný orgán, ktorým dokážeme kontrolovať aj sami seba,“ myslí si primátor.

Zo zákona podľa neho vyplýva aj to, že aj mesto musí mať nastavené vlastné procesy tak, aby sa dokázalo kontrolovať samé. 

„Referát auditu a kontrolingu bude súvisieť práve s tým, aby sme stransparentnili aj finančné procesy, a zároveň aby sme mali akčnú skupinu, ktorá nám dokáže priniesť odpovede na mnohé otázky. Referát bude omnoho rýchlejší a efektívnejší ako Útvar hlavného kontrolóra, pretože ten funguje iným spôsobom a v iných parametroch,“ dodal.          

Zmena organizačného poriadku Magistrátu mesta Košice je zverejnená na webstránke: https://www.kosice.sk/mesto/magistrat-mesta-kosice