Krátko po deviatej hodine dnes premiérovo aj s cestujúcimi vyštartoval na trase Námestie Osloboditeľov (Bottova ulica) - sídlisko Ťahanovce a späť do košických ulíc tzv. parciálny akumulátorový trolejbus. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) ho má na mesiac zapožičaný od kolegov z Banskej Bystrice za 1 euro.
Rozdiel medzi klasickým a parciálnym trolejbusom je hlavne v tom, že môže až 10 km jazdiť po trase, na ktorej nie je trolejové vedenie. Ak sa pri testovaní osvedčí, DPMK by mohol takéto parciálne trolejbusy využívať v budúcnosti, keď sa plánuje návrat trolejbusovej dopravy do nášho mesta.
Primátor kladie dôraz na modernú ekologickú dopravu
Podľa primátora mesta Jaroslava Polačeka (nezávislý), mesto chce čo najviac využívať modernú ekologickú dopravu, ktorej príkladom je aj taký parciálny trolejbus.
"Jednou z ciest sú práve také vozidlá, ktoré sa dokážu odpojiť od trolejového vedenia a môžu tak obsluhovať aj tie zastávky v meste, kde doteraz nepremával trolejbus ako je napr. sídlisko Ťahanovce, Podhradová alebo celé časť sídliska KVP. Našim cieľom je odskúšať vo viacerých častiach Košíc vlastnosti tohto trolejbusu, či bude môcť na našom trolejovom vedení fungovať a následne vyhodnotíme ako budeme ďalej postupovať. Návrat trolejbusov do bežnej prevádzky je dlhodobá záležitosť, ktorá súvisí aj s finančnými prostriedkami. Ale chceme byť pripravení na to, aby sme čo najskôr mohli splniť záväzok, ktorý som komunikoval aj pred voľbami, aby metropola východu mala opäť trolejbusy. Okrem ekologického hľadiska to môže DPMK priniesť aj finančnú úsporu, keďže trolejbusy majú zhruba dvojnásobnú životnosť ako autobusy."
DPMK počas testov skúma aj to, či zvládne aj "nezatrolejované" kopcovité košické sídliská
V trolejbuse SOR TNB 12 je dokopy miesto pre 93 cestujúcich, tretina z nich môže sedieť. DPMK ho bez cestujúcich už počas mája pribežne testovalo, v skúšobnej prevádzke sa bude pokračovať ešte ďalšie takmer dva týždne. Podľa generálneho riaditeľa DPMK Vladimíra Padyšáka ide o ekologický dopravný prostriedok, ktorý neprodukuje žiadne emisie a jazdí takmer bez hluku.
"Potrebujeme získať dáta, ktoré následne vieme analyzovať. Napríklad tento trolejbus má dojazd desať kilometrov. Počas skúšok zisťujeme, či tento dojazd by bol dostatočný aj keď prechádza cez Furču alebo Ťahanovce, kde je kopcovitý terén alebo či by zvládol okruh celým sídliskom KVP. Spätnú väzbu chceme získať aj od cestujúcej verejnosti. Trasy, po ktorých bude v nasledujúcich dňoch jazdiť, takisto oznámime verejnosti."
Ten, kto nestihol štyri sobotňajšie testovacie jazdy, môže sa parciálnym trolejbusom previezť aj v nedeľu. Medzi 14.00 hod. až 17.00 hod. bude vozidlo v 45-minútových intervaloch vypravované na trase Dobrého trolejbusu z Bottovej ulice na Lingov a späť.