Znížiť zdravotné, sociálne a bezpečnostné riziká u seniorov a zdravotne postihnutých ľudí je cieľom novej služby magistrátu mesta občanom. V Košiciach žije približne 20 % seniorov. Ich najčastejšou obavou, ako aj obavou zdravotne postihnutých, je osamelosť či nemožnosť dovolať sa pomoci v okamihu aktuálnej potreby. Preto sa rozhodujú medzi pobytom v sociálnom zariadení alebo rizikom zostať osamote vo vlastnom domove.
Mesto Košice začína s prevádzkou sociálnej služby Monitorovanie a signalizácia potreby pomoci S-fon. „Našim seniorom prinesie zavedenie tejto služby predĺženie samostatného a nezávislého života vo svojom prirodzenom domácom prostredí. Preruší sa sociálna izolácia osamelých ľudí a bude to aj pomoc pre rodinu starajúcu sa o seniora či zdravotne postihnutého príbuzného. Potrebnú pomoc zabezpečujú na magistráte mesta vyškolené operátorky nepretržite počas celého týždňa 24 hodín denne ," povedal primátor mesta František Knapík.
Na zavedenie monitorovania a signalizácie potreby pomoci bolo už v rozpočte mesta na tento rok vyčlenených celkom 33 194 €. Partermi služby sú Krajské operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby Košice, Úrad práce sociálnych vecí a rodiny v Košiciach a Fond zdravia mesta Košice.
„Tiesňová starostlivosť poskytne pomoc pri zraneniach a pádoch v domácnostiach, pri náhlom zhoršení zdravotného stavu či inej mimoriadnej situácii, sprostredkuje kontakt s rodinným a spoločenským prostredím. Zároveň táto pomoc eliminuje počet hospitalizácií v nemocnici a minimalizuje počet čakateľov na poskytovanie sociálnych služieb v pobytových zariadeniach,"- uviedla Eva Dudová, vedúca oddelenia služieb obyvateľstvu Magistrátu mesta Košice.
Ako funguje S-fon ? Jednotku tiesňového volania si umiestňuje klient na najfrekventovanejšie miesto svojho bytu. Jej prevádza je viazaná na funkčnú pevnú telefónnu linku. Súčasťou základnej jednotky je tiesňové tlačidlo, ktoré klient nosí pri sebe. Je ním náramok na ruke jednoducho ovládateľný a vodotesný. Jeho stlačením v ktorejkoľvek časti bytu dochádza k automatickému spojeniu s operátorkou s možnosťou vzájomnej hlasitej komunikácie. Operátorka má všetky potrebné údaje, vrátane zdravotnej dokumentácie klienta, zobrazené v signalizačnom systéme pre organizovanie pomoci. Operátorky zabezpečia potrebnú pomoc na základe vyslaného signálu.
Žiadosť o zabezpečenie tejto sociálnej služby môže občan podať na Magistráte mesta Košice Oddeleniu služieb obyvateľstvu. Formulár žiadosti je verejne prístupný na stránke mesta www.kosice.sk v časti Kancelária prvého kontaktu, resp. si ju môže občan priamo vyzdvihnúť na prízemí budovy magistrátu, Trieda SNP 48/A.
Prílohy
1. | PDF 485,99 KB | Monitorovanie a signalizácia potreby pomoci S-fon informačná brožúra |