Nezabudnite podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti
Ešte tri týždne majú na splnenie daňovej povinnosti voči mestu Košice fyzické a právnické osoby, ktoré vlani nadobudli byt, dom, stavbu či pozemok. Do konca januára musia podať priznanie k dani z nehnuteľností. „Povinnosť podať do 31. januára daňové priznanie k dani z nehnuteľností nemajú všetci. Týka sa len tých osôb, ktoré v roku 2008 nadobudli nehnuteľnosť napríklad kúpou, darom, rozhodnutím súdu, dedením alebo iným spôsobom. Rovnakú povinnosť ukladá zákon aj v prípade ak došlo v minulom roku v súvislosti s nehnuteľnosťou, ktorú vlastnia, k takej zmene, ktorá má vplyv na vyrúbenie dane. Napríklad ak dostali stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie alebo sa zmenil druh ich pozemku či účel využívania stavby," spresnila vedúca Oddelenia správy daní magistrátu mesta Košice Agnesa Bogačevičová.
Nové tlačivá sú k dispozícií na magistráte
Priznanie k dani z nehnuteľností sa podáva tento rok na novom tlačive. Možno ho získať na magistráte mesta v kancelárii prvého kontaktu alebo si ho môžete stiahnuť z internetovej stránky mesta www.kosice.sk. Priznanie je možné podať osobne v podateľni kancelárie prvého kontaktu alebo ho môžete zaslať poštou. K vyplnenému daňovému priznaniu treba priložiť fotokópie potrebných dokladov. „Sú to - kópia listu vlastníctva, kópia prvých dvoch strán kúpnej zmluvy alebo kolaudačného rozhodnutia. V tlačive je potrebné vyplniť aj sumu dane vyrátanú podľa sadzby vo všeobecne záväznom nariadení mesta číslo 71 o miestnych daniach, ktoré je zverejnené na webovej stránke mesta Košice. Kto by mal problémy s vyplnením tlačiva, môže o pomoc požiadať našich zamestnancov z kancelárie prvého kontaktu," doplnila Bogačevičová.
Aj eurá, aj koruny
Daň z nehnuteľnosti za rok 2009 sa platí až po tom, ako vám mesto v priebehu roka doručí domov daňový výmer. Ak výška dane nepresahuje 40 eur (1 200 Sk) u fyzickej osoby a 500 eur(15-tisíc Sk) u právnickej osoby, musí byť uhradená celá naraz. Inak stačí uhradiť do 15 dní od nadobudnutia právoplatnosti daňového výmeru zaplatiť prvú splátku a ostatné až v mesiacoch jún, september a október. Daň je možné uhradiť buď v hotovosti v pokladni kancelárie prvého kontaktu, bankovým prevodom alebo poštovou poukážkou. Splatnú daň je možné zaplatiť do 16. januára v pokladni prvého kontaktu aj v korunách, po tomto termíne už len v eurách. Vzhľadom na vysoký počet očakávaných klientov, až do 10-tisíc, je možné navštíviť magistrát aj v utorok, či štvrtok. V stredu sú úradné hodiny predĺžené do 18. 00 hod. a v piatok do 14.30. V prípade potreby môže magistrát rozhodnúť aj o predlžení platnej lehoty na podávanie a úhradu dane.
Kto môže žiadať o zníženie dane
Daňovníci, ktorí ku koncu minulého roka dosiahli vek aspoň 70 rokov, majú podľa slov Agnesy Bogačevičovej nárok na 30-percentné zníženie dane z bytu a rodinného domu, ak slúžia na ich trvalé bývanie. „Mesto zníži daň tiež z pozemkov o 30 percent za pozemky vo vlastníctve občanov v hmotnej núdzi alebo starších ako 70 rokov, ale len ak slúžia výhradne na ich osobnú potrebu. Hmotnú núdzu musia mestu preukázať. Zníženie dane z dôvodu veku im poskytneme automaticky, netreba o to žiadať," dodala Bogačevičová
Požiadať do konca januára je však potrebné o 50-percentné zníženie dane zo stavieb na bývanie a bytov vo vlastníctve občanov s ťažkým zdravotným postihnutím alebo držiteľov preukazu ŤZP, ako aj prevažne alebo úplne bezvládnych občanov, ktoré slúžia na ich trvalé bývanie. Týka sa to však len tých daňovníkov, u ktorých táto skutočnosť nastala v priebehu minulého roka. Ten, kto podľa nariadenia č. 71 spĺňa podmienky na iné zníženie alebo oslobodenie od dane, si musí podať písomnú žiadosť do konca januára 2009 v kancelárii prvého kontaktu osobne alebo poštou. Pri všetkých daniach i poplatkoch platí oznamovacia povinnosť. Každú zmenu, vznik aj zánik daňovej povinnosti treba magistrátu oznámiť do 30 dní.
Mesto očakáva príjem viac ako 17 miliónov eur
Mesto očakáva tento rok príjem na dani z nehnuteľností 17 miliónov 61 tisíc eura (514 miliónov Sk). V roku 2008 vybralo sumu vo výške 16 milónov 464 tisíc eur (približne 496 miliónov Sk).
Poplatok za komunálny odpad bude až v apríli
Sadzba poplatku pre paušálny zber pre fyzické osoby je v tomto roku 0,0859 eur na osobu a rok (paušálny zber), za rok je to 31,35 eura. Sadzba poplatku je počnúc rokom 2009 u množstvového zberu rovnaká pre všetky druhy nádob, to značí pre vrecia, kuka nádoby aj veľkokapacitný kontajner vo výške 0.0189 eura za jeden liter odpadu. Z dôvodu prechodu na nový softvérový program pre spracovanie miestneho poplatku sa konečný termín prvej splátky posunul o jeden mesiac z 31. marca na 30. apríl 2009.
Daň za psa sa bude platiť vo februári
Vzhľadom na prechod na novú menu sa posúva aj termín platby dane za psa. Platobné výmery doručí správca dane v priebehu februára. „Majitelia psov sú povinní daň zaplatiť do 15 dní od nadobudnutia právoplatnosti platobného výmeru, ak je daň nižšia ako 20 eur . Ak je daň vyššia, prvá splátka je splatná do 15 dní od nadobudnutia právoplatnosti platobného výmeru, druhá do 30. júna," doplnila Agnesa Bogačevičová.
Poznámka:
Miestne dane sa delia na daň za ubytovanie, daň za užívanie verejného priestranstva, daň za vjazd do historickej časti mesta, daň za nevýherné hracie prístroje a daň za predajné automaty, daň za psa a daň z nehnuteľnosti, ktorá zahŕňa daň z pozemkov, daň zo stavieb a daň z bytov a nebytových priestorov v bytovom dome. Dotýkajú sa prakticky každého, kto je vlastníkom domu, garáže, záhrady, pozemku, podnikateľského objektu a pod.