Prejsť na obsah

Na podanie daňového priznania ostávajú dva týždne

Dva týždne ostávajú do konca januára, dokedy je potrebné podať daňové priznanie k dani z nehnuteľností na rok 2010. Daňové priznanie k dani z nehnuteľností však teraz podávajú len niektorí.

„Povinnosť podať daňové priznanie k dani z nehnuteľností na Magistráte mesta Košice do konca januára - tento rok až do pondelka 1. februára, lebo 31. január 2010 pripadá na nedeľu - sa vzťahuje len na tie fyzické a právnické osoby, ktoré v roku 2009 na území mesta nadobudli nehnuteľnosť kúpou, darom, rozhodnutím súdu, dedením alebo iným spôsobom. Podať daňové priznanie majú v rovnakom termíne aj tí, u ktorých vlani v súvislosti s nehnuteľnosťou v ich vlastníctve na území Košíc nastala taká zmena, ktorá má vplyv na vyrubenie dane, napríklad získanie právoplatného stavebného povolenia, kolaudačného rozhodnutia, zmena druhu pozemku či účelu využívania stavby," vysvetľuje vedúca oddelenia daní Magistrátu mesta Košice Agnesa Bogačevičová. Daň z nehnuteľností sa vzťahuje na pozemky, stavby, byty i nebytové priestory, teda dotýka sa aj domov, garáží, záhrad či podnikateľských budov.

Daňové priznanie k dani z nehnuteľností sa podáva na tlačive, ktoré je k dispozícii v kancelárii prvého kontaktu na prízemí magistrátu. Formulár je taktiež možné si stiahnuť zo stránky www.kosice.sk (sekcia občan - formuláre a tlačivá). „Vyplnený formulár je potrebné podpísať a so všetkými vyžadovanými náležitosťami osobne podať v kancelárii prvého kontaktu alebo poslať poštou na oddelenie správy daní Magistrátu mesta Košice, Trieda SNP 48/A, 040 11 Košice," informuje Agnesa Bogačevičová.

K vyplnenému daňovému priznaniu k dani z nehnuteľností sa prikladajú fotokópie (nemusia byť overené notárom) potrebných dokladov – napríklad prvé dve strany kúpnej zmluvy, rozhodnutie o povolení vkladu, list vlastníctva, stavebné povolenie či kolaudačné rozhodnutie. V tlačive je potrebné vyplniť aj sumu dane vyrátanú podľa sadzby vo všeobecne záväznom nariadení (VZN) mesta č. 71 o miestnych daniach (je zverejnené na webstránke mesta v sekcii občan - VZN). Informácie možno získať okrem kancelárie prvého kontaktu aj na telefónnych číslach oddelenia správy daní 6419-180 alebo -154.

U koho vlani k žiadnej právnej zmene na jeho nehnuteľnosti nedošlo, daňové priznanie nepodáva. Daň sa platí, až keď vám mesto do konca apríla doručí domov výmer. V ňom bude uvedená informácia, dokedy a ako (naraz či v splátkach) daň uhradiť. To je možné v hotovosti aj kartou v pokladni kancelárie prvého kontaktu, bankovým prevodom alebo poštovou poukážkou.

Sadzby dane a podmienky jej zníženia stanovuje VZN č. 71. Mesto očakáva tento rok príjem z dane z nehnuteľností vo výške cca 15,5 milióna eur, približne rovnako ako vlani. Samospráva výšku dane z nehnuteľností na rok 2010 oproti roku 2009 nezvýšila. „Sadzby zostali nezmenené. V tomto finančne náročnom období pre celú spoločnosť nechceme zaťažovať občanov, naopak, snažíme sa čo najviac tlmiť dopady krízy na ľudí," vyjadril sa primátor mesta Košice František Knapík.

Mesiac január ako termín podávania daňových priznaní k dani z nehnuteľností je na vybavovanie klientov na magistráte každoročne náročný, pracovisko miestnych daní v kancelárii prvého kontaktu vtedy navštevuje mesačne priemerne okolo 9-tisíc klientov. Toľko očakávajú aj teraz. Magistrát preto do konca januára kanceláriu prvého kontaktu posilní. „Pre agendu miestnych daní vyčleníme v kancelárii prvého kontaktu v januári podľa potreby postupne až 7 pracovísk. V záujme čo najplynulejšieho prijímania daňových priznaní a vybavovania klientov sme pripravení vytvoriť aj podporné pracovisko na referáte daní v trakte E na 4. poschodí magistrátu," uviedol Peter Hrmo, vedúci kancelárie prvého kontaktu, ktorej služby na magistráte využilo za celý minulý rok spolu takmer 117-tisíc klientov.

Stránkové hodiny kancelárie prvého kontaktu sú každý pracovný deň od 8.00 hod. bez obedňajšej prestávky do 15.30 hod., v stredu do 18.00, v piatok do 14.30. „Pre občanov sú v tomto čase k dispozícii aj služby ako kopírovanie písomností a overovanie podpisov a listín. Odporúčame využívať predĺžené stránkové hodiny v stredu do 18.00 hod., ako aj utorky a štvrtky, keď je frekvencia klientov nižšia než v zaužívané stránkové dni," radí Peter Hrmo.

Do konca januára, resp. do pondelka 1. 2. 2010 je splatná daň za psa nižšia ako 20 eur. Daň za psa vyššia ako 20 eur je splatná v dvoch splátkach, do 31. 1. a do 30. 6. 2010. Podľa VZN č. 71 o miestnych daniach ročná sadzba dane za psa chovaného v bytovom dome je 39,83 eura a v rodinnom dome alebo inom uzavretom objekte 9,95 eura. VZN č. 71 určuje aj podmienky zníženia dane za psa. Mesto plánuje tento rok príjem z dane za psa vo výške 199-tisíc eur, približne rovnako ako vlani.

Na poplatok za komunálny odpad vám do polovice apríla príde domov platobný výmer s informáciami o spôsobe a termínoch úhrady. Oddelenie správy daní na magistráte vyexpeduje ročne spolu cca 75-tisíc platobných výmerov na daň z nehnuteľností a cca 80-tisíc výmerov na poplatok za odpad. Pri všetkých daniach i poplatkoch je potrebné oznámiť magistrátu do 30 dní každú zmenu, vznik aj zánik daňovej povinnosti, i zmenu osobných údajov (napríklad priezviska či trvalého pobytu).

Podrobnejšie informácie o dani z nehnuteľností na rok 2010: http://www.kosice.sk/clanok.php?file=servis_dane2010.htm

Podrobnejšie informácie o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady na rok 2010: http://www.kosice.sk/clanok.php?file=servis_odpady2010.htm

Kancelária prvého kontaktu: http://www.kosice.sk/clanok.php?file=servis.htm

VZN č. 71 o miestnych daniach: http://www.kosice.sk/docuStore_getByID.asp?id=11829

Formuláre a tlačivá: http://www.kosice.sk/clanok.php?file=servis_tlaciva.htm

Viac informácií nájdete na www.kosice.sk