Prejsť na obsah

Mestská polícia bude viac kontrolovať cintoríny

cintorínov

Nastávajúci víkend sa ponesie v atmosfére sviatkov Všetkých svätých a Pamiatky zosnulých, ktoré pripadli tohto roku na nedeľu a pondelok. Pozostalí už teraz upravujú hroby a na nápor, ktorý v súvislosti s nadchádzajúcimi sviatkami vznikne na cintorínoch, sa pripravuje aj Mestská polícia v Košiciach a správca cintorínov Rekviem, s. r. o.

„Počas nadchádzajúcich sviatkov Všetkých svätých a Pamiatky zosnulých budú príslušníci Mestskej polície Košice venovať v rámci preventívno-bezpečnostných akcií zvýšenú pozornosť ochrane cintorínov v jednotlivých územných obvodoch s cieľom zabezpečiť verejný poriadok, ochranu občanov a ich majetku," povedal v tejto súvislosti Slavomír Pavelčák, zástupca náčelníka mestskej polície v Košiciach. Ako ďalej uviedol, MsP v Košiciach sa sústredí počas Dušičiek najmä na zamedzenie vlámania sa do motorových vozidiel návštevníkov cintorínov a na predchádzanie krádežiam pietnych predmetov, vencov, kvetín, svietnikov a pod. „Preventívno-bezpečnostné akcie budeme realizovať nepretržite od 29. októbra do 4. novembra v čase od 07.00 do 24.00 hod. Zvýšenú pozornosť budeme venovať aj stálym a dočasne zriadeným trhoviskám, ktoré sa nachádzajú v tesnej blízkosti cintorínov z dôvodu zamedzenia vreckových krádeží." Usmerňovať dopravu budú príslušníci MsP Košice iba v prípadoch, ktoré súvisia s blokovaním prejazdu motorových vozidiel a pod., a to: „Prevažne na parkoviskách, ktoré sa nachádzajú pri verejnom cintoríne na Cintorínskej ulici v Košiciach. V prípade potreby budeme v dopravných zápchach spolupracovať s príslušnými Obvodnými oddeleniami Policajného zboru SR a s Okresným dopravným inšpektorátom PZ SR v Košiciach," dodal zástupca náčelníka MsP v Košiciach Slavomír Pavelčák.

Otváracie časy cintorínov predĺžia
Na nápor na cintorínoch sa chystá aj správca cintorínov. V súvislosti s nadchádzajúcimi sviatkami budú rovnako ako po iné roky upravené počas sviatkov aj ich otváracie hodiny. „Odhadujeme, že cintorín navštívi okolo 200 000 ľudí, preto od piatka 30. októbra do nedele 1. novembra budeme mať otváracie hodiny podľa potreby. V ďalších dňoch budú cintoríny otvorené od 7.00 do 20.00 hod. a od 9. novembra do 30. apríla od 7.00 do 17.00 hod," informoval konateľ mestského podniku spoločnosti Rekviem Karol Kačmáry.
Okrem zmeny otváracích hodín počas nasledujúcich dní bude pre návštevníkov cintorínov platiť aj osobitný režim pre využívanie automobilov na presun po cintorínoch. „V záujme všeobecnej bezpečnosti povolíme vstup s autom pre invalidných občanov naposledy 29. októbra 2009 od 7.00 do 9.00 hod. Od 30. októbra do 2. novembra sa budeme riadiť osobitným režimom a vstup s autami nebude umožnený. Pre prípad výnimočných udalostí, hlavne v záujme bezpečnosti, si vyhradzujeme právo zmeny podľa momentálnej situácie," spresnil Karol Kačmáry. Pre imobilných občanov ponúkame k dispozícii odvoz v hodnote 4,05 eura, zabezpečujeme ho v rámci našich služieb. Túto službu však budeme poskytovať iba v takom čase, v ktorom nebude ohrozená bezpečnosť ostatných návštevníkov. Komunikácie cintorína svojou povahou a rozmermi pripomínajú chodníky a nie cesty, preto je vzájomný pohyb peších a áut nebezpečný," zdôraznil Karol Kačmáry. Ako ďalej Karol Kačmáry uviedol, správa pohrebiska myslí aj na tých návštevníkov cintorínov, ktorí prídu zďaleka a nepamätajú si miesto hrobu svojich blízkych. „K dispozícii im budú pracovníčky našej služby a pomôžu im nájsť miesto odpočinku ich známych či rodiny."
Nasledujúce dni budú mnohí z nás pred nadchádzajúcimi sviatkami hroby svojich blízkych aj upratovať a upravovať. Na cintorínoch podľa slov konateľa spoločnosti Rekviem pribudnú preto nové koše a odpad sa bude odvážať podľa potreby. „So spoločnosťou Kosit, a.s., máme počas sviatkov dohodnutý denný harmonogram odvozu odpadu. Na výpomoc sme si objednali ešte jeden veľkokapacitný kontajner," spresnil konateľ spoločnosti Rekviem.

Vyzývajú k väčšej tolerantnosti
V súvislosti s rekonštrukciou obradných siení, ktorá prebieha na Verejnom cintoríne od augusta tohto roku, vyzýva spoločnosť Rekviem návštevníkov cintorína k väčšej opatrnosti a tolerantnosti. „Pohrebné obrady od augusta až do ukončenia prvej etapy rekonštrukcie realizujeme kvôli rekonštrukcií obradných siení v provizórnom pavilóne pred centrálnym krížom. Z tohto dôvodu sa aj priestor okolo neho, kde návštevníci cintorína pravidelne pália sviečky, značne zmenší. Vyzývame preto návštevníkov Verejného cintorína k väčšej tolerantnosti a opatrnosti, a tiež k tomu, aby v záujme bezpečnosti a ochrany pred možným požiarom rešpektovali pokyny strážnikov, požiarnych hliadok a policajtov," dodal Karol Kačmáry.

Prebieha proces uzatvárania nájomných zmlúv
Mesto Košice a spoločnosť Rekviem, s.r.o., už viackrát informovali v súvislosti s rekonštrukciou Verejného cintorína aj o prebiehajúcom procese uzatvárania nájomných zmlúv. Širokej verejnosti pripomína aj pri tejto príležitosti, že tak, ako to ukladá zákon o pohrebníctve z roku 2005, na Verejnom cintoríne postupne prebieha proces uzatvárania nájomných zmlúv na hrobové miesta. „Z celkového počtu cca 30-tisíc užívaných hrobových miest bolo k 26. októbru 2009 uzatvorených 16 495 podnájomných zmlúv. Za zvyšné hrobové miesta bez nájomných zmlúv nikto neplatí. Je to potrebné vysporiadať, inak do budúcnosti nemožno vylúčiť zrušenie týchto miest," upozorňuje konateľ spoločnosti Rekviem.
Povinnosť uzavrieť na hrobové miesto nájomnú zmluvu a uhradiť nájomné vyplýva zo zákona. „Užívateľov hrobových miest a osoby oprávnené na uzavretie nájomnej zmluvy upozorňujeme viacerými spôsobmi, aby sa nám čo najskôr prihlásili a navštívili správu cintorína. Ak osoby, ktoré majú právny vzťah k hrobovému miestu, nie sú známe a do 31. 10. 2010 nedôjde k uzatvoreniu nájomnej zmluvy a úhrade nájomného, nárok na užívanie hrobového miesta zanikne a bude môcť byť zrušené," vysvetľuje K. Kačmáry. „Zoznam takýchto hrobových miest neznámych užívateľov, na ktoré nie je uzavretá nájomná zmluva a zaplatené nájomné, zverejňujeme na vývesnej tabuli na cintoríne a upozornenia umiestňujeme taktiež aj na samotné hrobové miesta," uzavrel Karol Kačmáry.

Na uzavretie nájomnej zmluvy je potrebný občiansky preukaz a prvý doklad o užívaní hrobového miesta, prípadne rozhodnutie o dedičskom konaní alebo iný hodnoverný doklad, ktorý dosvedčuje, že daná osoba je dedičom po prvom užívateľovi hrobového miesta.