Magistrát mesta Košice v spolupráci so Žilinskou univerzitou v Žiline a Technickou univerzitou v Košiciach uskutoční od pondelka 30. marca do 30. apríla 2009 mesačný dopravno-sociologický prieskum pre potreby prebiehajúcej tvorby integrovaného dopravného systému v Košiciach.
„Pätnásti anketári - študenti spomínaných vysokých škôl budú od budúceho pondelka zbierať informácie počas celého dňa na zastávkach MHD a pri dopravných uzloch, ako sú Námestie maratónu mieru, železničná a autobusová stanica, obchodné centrá, U. S. Steel, Magistrát mesta Košice, ale aj pri úradoch jednotlivých mestských častí," vysvetlil Ján Šarák, splnomocnenec primátora mesta Košice pre integrovaný dopravný systém (IDS).
Rozsiahly dopravno-sociologický prieskum sa má uskutočniť na vzorke 12-tisíc respondentov. Zámerom je prispieť k tomu, aby cestovanie v Košiciach bolo kvalitnejšie, efektívnejšie a hospodárnejšie. „Z prieskumu chceme získať informácie o intenzite prepravných prúdov i o rezervách verejnej osobnej dopravy vo vzťahu k individuálnej automobilovej doprave. Prvoradým cieľom je v rámci projektu IDS dosiahnuť koncepčné skvalitnenie verejnej osobnej dopravy. Prieskum má napomôcť pri riešení stavieb integrovaného dopravného systému, čiže pri naplánovaní výstavby nových električkových koľají, výpočte efektívnosti čerpania prostriedkov z Európskej únie, výstavbe dopravných terminálov a pri sofistikovanom riešení dopravnej obsluhy celého územia integrovanou dopravou," dodal Ján Šarák.
Prieskum sa vykonáva v súlade s Plánom a metodikou riadenia projektu IDS mesta Košice. Dopravno-sociologický prieskum magistrátu bude financovaný z prostriedkov rozpočtu mesta vo výške 9 500 eur, ktoré sú vyčlenené v rámci prípravy zavedenia IDS. Pre respondentov prieskumu je pripravené aj malé prekvapenie. „Zo všetkých, ktorí v dotazníku uvedú meno, priezvisko a svoju adresu, budú piati vyžrebovaní a získajú jednomesačný cestovný doklad MHD," doplnil splnomocnenec pre IDS. Garantom dopravno-sociologického dotazníka je Ing. Peter Faith zo Žilinskej univerzity.
Anketári sa respondentov budú pýtať napríklad na to, v ktorej mestskej časti alebo obci bývajú, na miesto ich nástupu do prostriedkov MHD, cieľ ich cesty, ak prestupujú, tak na miesto prestupu, koľkokrát v týždni používajú MHD, akým dopravným prostriedkom prevažne cestujú či aký je účel ich cesty. Respondenti tiež majú v prieskume uviesť aspoň tri čísla najčastejšie využívaných liniek MHD, ktorými cestujú po odchode z domu, a tri, ktorými sa domov vracajú.
Integrovaný dopravný systém v Košiciach
Mestskí poslanci schválili koncepciu riešenia verejnej osobnej dopravy prostredníctvom integrovaného dopravného systému (IDS) 30. októbra 2008. Cieľom IDS je zabezpečiť uspokojenie prepravných potrieb obyvateľov na území mesta Košice takým dopravným systémom, pri ktorom bude harmonizovaná objednávka dopravných výkonov, zvýši sa kvalita verejnej osobnej dopravy a zníži sa negatívny dopad na životné prostredie. Osobitným poslaním projektu je úspešné zvládnutie prebiehajúceho procesu globalizácie podľa pravidiel Európskej únie v doprave a presunu kompetencií v železničnej regionálnej doprave na samosprávu.
Základom IDS je železničná infraštruktúra, na ktorú budú nadväzovať ostatné druhy dopravy. Zámerom je optimálne využiť kombináciu vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy, vrátane individuálnej automobilovej dopravy. Pilierom dopravnej sústavy v meste Košice bude električková infraštruktúra. Osobitný dôraz sa bude klásť na vytvorenie systémov T-T (tram-train), kombinujúcich električkovú a železničnú dopravu na koľajovej sieti.
Súčasťou projektu IDS je okrem iného výstavba dopravného terminálu so zastávkou Košice – Sever, z ktorého povedie nová električková trať cez Námestie maratónu mieru po Kuzmányho ulici až na Staničné námestie s napojením na železničnú trať (úsek od MMM po stanicu prejde zásadnou obnovou). Opačným smerom z terminálu Sever má byť vybudovaná koľajová trať na Sídlisko Ťahanovce. Ráta sa aj so samostatnou stavbou koľajového napojenia Letiska Košice na súčasnú električkovú trať pri Pereši (úsek od Kuzmányho ulice po Pereš tiež komplexne zrekonštruujú).
Realizácia týchto stavieb je naplánovaná na obdobie po roku 2010 a na ich financovanie sú zatiaľ vyčlenené zdroje v rámci Operačného programu Doprava vo výške okolo 36 miliónov eur. Na novovybudovanom úseku od Sídliska Ťahanovce cez Námestie maratónu mieru, Kuzmányho ulicu po železničnú stanicu, resp. až na letisko vznikne trať novej generácie, po ktorej budú môcť premávať okrem električiek aj tzv. hybridné vozidlá s možnosťou jazdy nielen na území mesta, ale i po železnici v rámci košického regiónu. Električkové koľaje tak budú priamo napojené na železničnú trať.
Cieľom IDS je priviesť železničnú dopravu bližšie k zdrojom a cieľom ciest. Verejná prímestská autobusová doprava sa do integrovaného dopravného systému zapojí autobusovými linkami, ktoré doplnia nosnú železničnú sieť a zabezpečia plošnú obsluhu územia.