Primátor mesta Košice Jaroslav Polaček spolu s riaditeľom magistrátu mesta Košice Marcelom Čopom a generálnym riaditeľom DPMK Vladimírom Padyšákom informovali médiá o aktuálnych udalostiach týkajúcich sa mesta Košice a DPMK.
Mesto Košice muselo v piatok zaplatiť 2,81 milióna eur. Išlo o prvú z dvoch splátok, ktorú muselo vrátiť za pochybenia predchádzajúceho vedenia mesta pri projekte EHMK – Kasárne Kulturpark v rokoch 2012-2013. Ďalších 2,81 milióna musí mesto vrátiť budúci rok.
„Je to ďalšia Jóbovka pre obyvateľov mesta po tom, čo sme museli bez predchádzajúceho upozornenia od našich predchodcov zaplatiť 940 000 eur U.S. Steelu alebo 1,8 milióna eur ako ďalšiu časť nenávratnej finančnej pôžičky na rekonštrukciu komunikácií ešte z roku 2014. Takto sa žiaľ v Košiciach uplynulé roky žilo na dlh, niečo sa urobilo, aj s pochybeniami ako v prípade Kulturparku a splácanie sa presunulo na ďalšie roky, veď dakto to už zaplatí,“ uviedol primátor.
V tejto súvislosti pripomenul, že ešte 11. decembra 2017 na rokovaní Mestského zastupiteľstva presviedčal vtedajší primátor Košíc Richard Raši verejnosť, že mesto nebude musieť nič platiť, lebo neurobilo žiadnu chybu. Polaček sa ho vtedy ako opozičný poslanec spýtal, či si je istý, že znalecký posudok z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline, ktorým chcelo mesto docieliť, aby nemuselo vracať ani cent, skutočne preukáže a odvráti hrozbu zaplatenia 5,6 milióna eur.
Richard Raši mu a ďalším poslancom vtedy odkázal: „Neurobili sme žiadnu chybu. Lebo keby sme vedeli, že sme pochybili, tak vám oznámime, že sme pochybili jednoducho a 5,6 milióna zaplatíme a hotovo. Preto sme aj požiadali o to, aby prvá splátka bola až po roku a pol, aby sme získali dodatočný priestor na to, tento dôkaz predložiť. Áno, keby ten ústav, znalecký, nám nepotvrdil toto, to už je problém pre nás, to sa už týka rokov 2019, 2020.“
Ešte počas rokovania zastupiteľstva v roku 2017 Polaček vystavili zmenku vo výške 5,6 milióna eur na meno Richarda Rašiho ako dlžníka a riaditeľa magistrátu Pavla Lazúra ako jej ručiteľa. Primátor zmenku po takmer poldruha roku opäť ukázal médiám a pred novinármi vyhlásil, že od oboch vtedajších predstaviteľov mesta očakáva vyvodenie zodpovednosti za celú nezvládnutú situáciu.
Polaček skonštatoval, že za 2,8 milióna eur by sa v meste mohli z pohľadu obyvateľov urobiť viaceré prínosné veci. Ako príklady uviedol, žeby platy vodičov MHD mohli vzrásť o 21 percent. Spomínaná čiastka je napríklad aj 2-ročný rozpočet ZOO alebo suma, ktorú muselo nové vedenie mesta vybrať tento rok z Rezervného fondu, aby sa vôbec mohla dokončiť aspoň prvá etapa rekonštrukcie futbalového štadióna vo VŠA.
„Ak by sme tie peniaze mali, na opravu, údržbu a rekonštrukciu mostov by sme mohli dať dvojnásobok súčasného stavu. Z 2,8 milióna eur by sme mohli zaplatiť opatrovateľskú službu v meste a obedy pre seniorov za celý rok. Takisto by si polepšili aj mestské časti, každej by sme mohli dať na ich rozvoj o 128 000 eur navyše. Z tých peňazí by sme kompletne vynovili 30 km chodníkov v meste alebo by sme mohli zdvojnásobiť finančnej podpory na šport a mládež.“
Primátor mesta sa ešte okrem iného vyjadril aj k rôznym dezinformáciám, ktoré sprevádzajú jeho minulotýždňové rozhodnutie zrušiť súťaž na obstaranie projektovej dokumentácie 2. časti projektu „Modernizácia električkových tratí v Košiciach - 2. etapa ”, ktorým údajne zastavil aj rekonštrukciu električkovej trate na Sídlisku nad Jazero.
„Dozvedel som sa, že tým ohrozujeme životy a zdravie cestujúcich, pretože trate sú už na hranici životnosti a kopu rôznych ďalších nezmyslov, ktoré sa dajú označiť až za šírenie poplašnej správy. Skutočnosť je úplne iná. Zrušenie predražených projektov modernizácie električkových tratí výrazne urýchli ich budúcu rekonštrukciu. V nasledujúcich dňoch sa chystáme vyhlásiť novú súťaž, v ktorej nebudú žiadne diskriminujúce podmienky pre uchádzačov.“
Projekt, ktorý teraz mesto plánujeme obstarať, sa má skladať zo siedmych úsekov. Celú stavbu preto bude možné realizovať etapovite, samostatne po ucelených častiach stavby.
„Rozdelením realizácie na väčší počet úsekov výrazne stúpla pravdepodobnosť toho, že sa električkové trate obnovia. Na celý operačný program, pod ktorý spadá aj rekonštrukcia električkových tratí bolo v aktuálnom programovom období pre celé Slovensko vyčlenených 120 miliónov eur. Ak by sme predpokladali, že rovnaké finančné zdroje budú vyčlenené aj pre nasledujúce programové obdobie, je dosť nepravdepodobné, že práve Košice by ako jediné mesto na Slovensku získali z daného programu tých 120 miliónov eur.“
Podľa primátora zrušenie súťaže a vypísanie novej nijako neovplyvní možnú realizáciu rekonštrukcií električkových tratí. Ak by sa financovala výlučne z eurofondov, mohla by sa uskutočniť až po roku 2021.
„Vtedy predpokladáme, že v novom programovacom období budú alokované finančné zdroje na to, aby sme mohli pristúpiť k samotnej modernizácii. Takto budeme môcť žiadať o peniaze jednotlivo pre každý úsek a v prípade potreby vieme zrekonštruovať aspoň časť tratí v najhoršom stave napr. aj tú na sídlisku nad Jazerom. Ak by nám medzitým vyskočilo aj niečo iné, na problémový úsek by sme použili peniaze z rozpočtu mesta,“ vyhlásil.
Video si môžete pozrieť tu:
https://drive.google.com/file/d/1LIDBPJjVtWZWmDBKu-LvGafpzyMiQdEC/view?usp=sharing