Prejsť na obsah

Mesto musí riešiť katastrofálnu finančnú situáciu v DPMK 1,5 miliónom eur z rezervného fondu, berie úver na výstavbu športovej infraštruktúry a bude sa zaoberať aj petíciou proti výstavbe pod Wuppertálskou ulicou

Rozpočet mesta Košice čakajú viaceré úpravy. Primátor mesta Jaroslav Polaček  predkladá na budúcotýždňové rokovanie zastupiteľstva materiál, v ktorom majú poslanci schváliť zmeny programového rozpočtu na rok 2019.

Prvou z nich je prijatie úverových prostriedkov v maximálnej výške 10 000 000 eur na dobudovanie športovej infraštruktúry v Košiciach s ich postupným čerpaním v nasledujúcich štyroch rokoch. Uznesením Mestského zastupiteľstva z 22. marca 2019 bol primátor mesta požiadaný zorganizovať detailnú obhliadku športovísk s majetkovou účasťou mesta Košice (Hádzanárska hala Slavomíra Šipoša, Tenisová hala Anička, Mestská krytá plaváreň, Kúpalisko Červená Hviezda, Angels aréna, Steel aréna) za účasti kompetentných stavebných odborníkov a projektových manažérov.

Výsledkom obhliadok bude tzv. štúdia uskutočniteľnosti, v ktorej budú zhrnuté všetky relevantné technické, ekonomické, obchodné a finančné informácie jednotlivo o každom športovisku. Tie budú následne predložené na prerokovanie Mestskému zastupiteľstvu na rokovaní 20. júna 2019.

„V súčasnosti ešte nevime stanoviť objem čerpania úverových prostriedkov v jednotlivých rokoch, navrhujeme na rok 2019 zahrnúť  čerpanie bankového úveru v predpokladanej výške 1 000 000 eur a zostávajúcich 9 miliónov eur bude zahrnutých do programového rozpočtu mesta na ďalšie tri roky. Napĺňame tým náš záväzok Košičanom investovať do chátrajúcej športovej infraštruktúry v meste. Na rozdiel od predraženia tých investícií, ktoré by nám reálne hrozilo v prípade ich „last minute“ realizácie kvôli organizovaniu EYOF, to uskutočníme v postupných krokoch v najbližšom období, hovorí primátor mesta Jaroslav Polaček.

Okrem tejto zmeny bude musieť vedenie mesta kvôli katastrofálnej finančnej situácii v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) musieť siahnuť aj na Rezervný fond, z ktorého sa uhradí 1,5 milióna eur na uhradenie rôznych záväzkov prepravcu po lehote splatnosti. Koncom uplynulého roka pritom muselo nové vedenie mesta z rovnakých zdrojov použiť ďalších 500 000 eur na to, aby bola zabezpečená prevádzka MHD počas Vianoc. Viacerí odberatelia pohrozili DPMK kvôli nezaplateným faktúram zastavením dodávok nafty, ďalších pohonných hmôt a energií.

DPMK vykazuje podľa svojho predsedu Predstavenstva Marcela Čopa dlhodobo nepriaznivú finančnú situáciu. Nedostatok finančných prostriedkov spôsobuje kumuláciu záväzkov po lehote splatnosti,  zvyšuje ďalšie náklady spoločnosti vo forme uplatnených úrokov z omeškania a zároveň zhoršuje spoluprácu v rámci obchodných vzťahov s dodávateľmi. Celkovo musí DPMK do 30. apríla zaplatiť svojim dodávateľom 2,65 milióna eur. Najväčšiu položku tvorí elektrická energia (1 336 000 eur), nafta (340 000 eur), plyn CNG (220 000 eur), materiál a náhradné diely, ostatné energie a služby predstavujú sumu 751 000 eur.

„Opätovne musíme odvracať krízu v DPMK, za ktorú je plne zodpovedné bývalé vedenie podniku. Ich dlhodobo nehospodárne konanie spôsobilo veľmi zlú finančnú situáciu. V decembri 2018 bola dohodnutá s kľúčovými dodávateľmi (elektrina, nafta, plyn, materiál a náhradné diely) možnosť splatenia záväzkov formou splátkového kalendára s tým, že v apríli uhradí DPMK všetky vzniknuté záväzky po lehote splatnosti. Dodávateľ nafty nás napríklad už viackrát cez advokátsku kanceláriu vyzval zaplatiť dlžnú sumu po lehote splatnosti s tým, že v opačnom prípade nám dočasne obmedzí alebo pozastaví dodávky, čo by mohli pocítiť všetci cestujúci na nevypravených spojoch. Zároveň len na úhradu splátok istín úverov potrebuje DPMK ku koncu apríla sumu 800 000 €, ktorú je môže uhradiť len z vlastných zdrojov. Ak by sme to neurobili, bolo by ohrozené čerpanie štrukturálnych fondov a dodržanie záväzných ukazovateľov pri udržateľnosti realizovaných projektov hradených z eurofondov,“ tvrdí Marcel Čop.

V pôvodne schválenom rozpočte na rok 2019 boli bežné výdavky pre DPMK vo výške 21,5 milióna eur, z čoho bolo 20 miliónov eur ako výdavky za poskytnuté prepravné služby vo verejnom záujme za rok 2019 a suma 1 500 000 € zahŕňala výdavky na úhradu straty za rok 2018. Skutočná preukázaná strata v MHD za rok 2018 potvrdená audítorom predstavuje sumu 2 978 533 eur. Primátor mesta za jediné východisko z tejto situácie navrhuje zvýšiť bežné výdavky pre DPMK s použitím Rezervného fondu mesta o sumu 1 478 533 € ako rozdiel medzi skutočnou stratou a pôvodne plánovaným doplatkom, ktorý bol schválený na februárovom rokovaní zastupiteľstva. Ak by sa k tomu nepristúpilo, je veľké riziko, žeby finančné ústavy mohli požadovať od DPMK predčasnú splatnosť všetkých poskytnutých úverov.

Zaujímavosťou nasledujúceho rokovania zastupiteľstva bude aj bod č. 5 o petícii proti forme a schváleniu vysporiadania reštitučného nároku Rímskokatolíckej cirkvi (RKC), ktoré bolo schválené ešte na rokovaní zastupiteľstva koncom leta 2017. Občania tejto lokality v petícii vyjadrujú absolútny nesúhlas s výstavbou obytných domov pod Wuppertálskou ulicou na pozemkoch, ktoré RKC po ich zámene s mestom predala developerovi.

„Za predchádzajúceho vedenia mesta sa podobné petície len brali na vedomie a na veľkú radosť zväčša stranícky alebo aj inak spriaznených developerov upadli do zabudnutia. V tejto praxi nebudeme pokračovať a petíciou sa budeme aj reálne zaoberať. Poslancom predložím návrh, či súhlasia s tým, aby som podal podnet na prokuratúru, či v súvislosti s vysporiadaním  nároku RKC nebol porušený zákon alebo či verejne činná osoba nezneužila svoje právomoci. Takisto vyviniem maximálne úsilie, aby zástupcovia obyvateľov z tejto lokality mohli byť v prípade možnosti prizvaní ako účastníci budúcich stavebných konaní,“ dodáva primátor.