Prejsť na obsah

Medzinárodná konferencia „Košice na mape turizmu“

V priestoroch Hotela DoubleTree by Hilton sa vo štvrtok 3. júna 2010 konala medzinárodná konferencia venovaná rozvoju cestovného ruchu v meste Košice pod názvom „Košice na mape turizmu". Zúčastnilo sa na nej 130 zaregistrovaných účastníkov a vystúpilo viacero rečníkov prevažne z Veľkej Británie, Českej republiky a Slovenska.

Konferenciu otvoril primátor Košíc František Knapík, ktorý vo svojom vystúpení zdôraznil: „Mesto a blízky región majú zaujímavú a bohatú históriu a cieľom aktivít, ktoré v poslednom období samospráva v oblasti cestovného ruchu robí, je ukázať tieto zaujímavé lokality svetu, domácim i zahraničným návštevníkom. Naším cieľom je obnoviť pocit hrdosti na naše mesto, odomknúť potenciál, ktorý v ľuďoch i v meste Košice nepochybne je". Pripomenul, že najdôležitejšie je nájsť spôsob, ako historickú príťažlivosť Košíc a ich okolia zvýrazniť. V najbližšom období čakajú mesto dve mimoriadne podujatia, svetový hokejový šampionát v roku 2011 a Európske hlavné mesto kultúry 2013. Obe podujatia označil primátor mesta Košice za kľúč, ktorý môže pomôcť zviditeľniť Košice na turistickej a kultúrnej mape sveta.

Konferecia sa konala pod záštitou veľvyslanca Veľkej Británie na Slovensku Jeho Excelencie Michaela Robertsa, ktorý na úvod konferencie povedal: „Mám s mestom Košice osobné spojenie a preto sem chodím veľmi rád. Cítim sa byť priateľom Vášho mesta tak, ako som priateľom Vašej krajiny. Ale ako dobrý priateľ, chcem Vám adresovať aj svoje kritické postrehy, ktoré by v konečnom dôsledku mohli priniesť zlepšenie poskytovaných služieb nielen v rámci turistického ruchu." Michael Roberts potom veľmi adresne hovoril o kvalitnom označovaní historických pamiatok a turistických trás, ale aj o dopadoch globálnej hospodárskej krízy, ktorá zastavila napr. priame letecké spojenie Košíc s Veľkou Britániou, či o tom, že návštevník má vždy možnosť voliť si destináciu a preto je dôležité čo a ako dostane v ponuke. Na záver pripomenul, že Veľká Británia má už dvojnásobnú skúsenosť s projektom EHMK (Glasgow a Liverpool) a práve na základe tejto skúsenosti podporuje projekt EHMK aj v Košiciach.

V rámci prvého panela vystúpila Iveta Niňajová, projektová manažérka, ktorá sa podieľala na vzniku prvej organizácie mestského destinačného manažmentu na Slovensku „Košice – turizmus". Informovala o vzniku tejto organizácie a o jej cieľoch, akcentovala najmä budovanie tímov v najbližšom období a hovorila o využití potenciálu spolupráce napr. s vysokými školami a crossmarketingu, ktorý má významný vplyv na rozvoj turizmu. Britská špecialistka v oblasti destinačného manažmentu Aviva Pearson potom veľmi detailne hovorila o tom, čo môže priniesť činnosť takejto organizácie pre mesto Košice i širší región. Spomenula viacero nástrojov, ktoré majú členovia klastra k dispozícii, ako spolupracovať s médiami, ako zapojiť dobrovoľnícke aktivity, aké aktivity hľadať a budovať pre naplnenie bohatej turistickej ponuky. Ako jednu z možností označila aj komunikáciu so skupinami konferenčného turizmu, teda ponúkať Košice ako zaujímavú destináciu pre organizovanie medzinárodných konferencií. Vyzdvihla význam internetovej prezentácie a marketingu a vo svojom vystúpení akcentovala obe spomenuté podujatia – MS 2011 v ľadovom hokeji i EHMK 2013, ako ťažiskové príležitosti, ktoré významne ovplyvnia rozvoj turizmu v Košiciach.

Americká fotografka a reportérka, Amanda Rivkin, hovorila o tom, že návštevníci často vnímajú témy, ktoré sa domácim zdajú nezaujímavé, ako najatraktívnejšie. V tejto súvislosti spomenula rómsku, či židovskú menšinu, ale aj komunistické gýče a prirovnala ich k Chicagu, ktoré jeden zo svojich hlavných stereotypov – mafiánsku minulosť – dnes využíva ako turistickú atrakciu. V rámci svojho tretieho pobytu v Košiciach označila druhé najväčšie mesto Slovenska za najskutočnejšie slovenské mesto, ku ktorému má veľmi blízky vzťah, podobne ako ku Krakowu. V súvislosti s cestovným ruchom zdôraznila, že značka Košice EHMK 2013 zatiaľ nie je dostatočne známa a práve preto je dôležité jednak intenzívne pracovať na jej zviditeľnení, ale aj uvedomiť si silné a priznať slabé stránky v manažovaní projektov. Riaditeľ Národného námorného múzea v Cornwalle, Jonathan Griffin z Veľkej Británie, hovoril o tom, aké zmeny zaregistroval na Slovensku za uplynulých 15 rokov, pretože počas tohto obdobia často navštevoval Slovensko a mohol sledovať vývoj. Ťažiskom jeho vystúpenia bola myšlienka, že cestovný ruch je potrebné rozvíjať tak, aby sa stal trvalo udržateľnou aktivitou.

Dopoludňajší program uzavrel opäť britský rečník, Neil Peterson, generálny manažér pre medzinárodné vzťahy a biznis v meste Liverpool a bývalý riaditeľ projektu Vitajte v Liverpoole 08, ktorý veľmi detailne hovoril o príprave projektu Liverpool EHMK 2008. Spomenul základné historické oporné body, ale dominantne sa venoval mnohým detailom, ktoré hovorili o mechanizme a kreativite v príprave projektu EHMK. Opísal prístup k premene mnohých negatívnych lokalít Liverpoolu, ale napr. aj školenia taxikárov o modernom umení, upozornil na význam kľúčových partnerstiev s podnikateľskými subjektami a uviedol niektoré mimoriadne pozitívne štatistické výsledky projektu EHMK. Z jeho vystúpenia vyplynulo, že dva roky po skončení projektu EHMK pretrváva rozvoj kultúrneho života v meste a turistický záujem o Liverpool. Na záver vyslovil odkaz vzmysle, aby si každé mesto EHMK zachovalo svoj vlastný charakter a čerpalo so svojej identity.

V popoludňajšom programe vystúpili dvaja rečníci. Petr Handl, hlavný koordinátor MS 2011, stručne predstavil ostravský projekt Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji z roku 2004 a potom sa sústredil na podrobné informácie o príprave svetového hokejového šampionátu na Slovensku s akcentom na Košice. V jeho vystúpení sa ukázalo, aký mimoriadny vplyv môže mať veľké športové podujatie na rozvoj turizmu. Napokon v premiére predstavil prezentačný spot MS 2011 v ľadovom hokeji. Záverečným bodom konferencie bolo vystúpenie umeleckej riaditeľky Košice EHMK 2013 Zory Jaurovej, ktorá v prvej časti svojho vystúpenia vyzdvihla pozitívne modely viacerých predošlých projektov EHMK, potom stručne predstavila hlavné rysy košického projektu EHMK. V druhej časti hovorila o možnostiach, ako by mohli byť dve hlavné podujatia najbližších rokov – hokejový šampionát 2011 a EHMK 2013 – marketingovo a kultúrne prepojené.

Ťažiskový výstup z konferencie je skutočnosť, že všetci rečníci zdôrazňovali význam projektu EHMK 2013 a Majstrovstiev sveta 2011 v ľadovom hokeji ako kľúčových príležitostí pre rozvoj turistického ruchu v Košiciach a v blízkom regióne, ktoré je potrebné patrične využiť.

Konferenciu zorganizovali Mesto Košice, nezisková organizácia Košice 2013 a Košice – Turizmus v spolupráci s Americkou obchodnou komorou na Slovensku. Na konferenciu voľne nadviazal workshop "Vytváranie konceptu Vitajte v Košiciach 2013", ktorý sa uskutočnil v piatok 4. júna 2010 v kasárňach Kulturparku na Kukučínovej ulici č. 2 a ktorý viedol Neil Peterson z Liverpoolu.




zdroj: referát marketingu a cestovného ruchu MMK
foto: Marián Šangala