Informácia z realizácie súťaže v predčitateľskej gramotnosti,
ktorá sa uskutočnila dňa 23.11.2015 v MŠ Nešporova 28, o 10.00 hod.
Zúčastnené materské školy:
MŠ Nešporova 28
MŠ Kežmarská 46
MŠ Šafárikova trieda 4
MŠ Hronská 7
MŠ Muškátova 7
MŠ Moldavská 23
Veková kategória detí: 5 - 6 ročné
Hlavným cieľom súťaže bolo preukázať pripravenosť praktického používania procesov čítania a písania v rozmanitých podobách prostredníctvom špecifických metód predčitateľskej gramotnosti:
v rozvíjanie reči, rozvoj jazykových kompetencií detí predprimárneho vzdelávania,
v rozširovanie aktívnej a pasívnej slovnej zásoby,
v začiatočné čítanie a písanie detí (základné grafické tvary, grafomotorické znázorňovanie motivovaného pohybu),
v matematické zručnosti (priraďovanie, triedenie, usporadúvanie).
Teoretická rovina:
Špecifické ciele:
v pomenovať obrázok a rozprávať podľa obrázka,
v "písanie" jednoduchého príbehu – pracovný list,
v priradiť, triediť, porovnávať, usporiadať predmety podľa kritérií,
v počítať od 1 do 10,
v zostaviť útvar podľa predlohy – „puzzle",
v schopnosť počúvať s porozumením,
v komunikovať jednoduchými vetnými konštrukciami,
v uplatňovať schopnosť analyticko-syntetických hier a činnosti so slovami,
v využívať koordináciu zraku a ruky,
v znázorniť graficky motivovaný pohyb.
Stratégie:
Hlavná metóda: situačná
v pozorovanie,
v rozhovor,
v komunikácia,
v demonštrovanie,
v konklúzia,
v čítanie príbehov,
v počúvanie príbehov,
v reprodukovanie príbehov,
v práca s pracovným listom - písanie,
v matematické operácie,
v uplatnenie technickej tvorivosti pri práci s textom,
v pohybová improvizácia a pod.
Zdroje, pomôcky pre realizáciu:
v písmená (abeceda),
v číslice (číselný rad),
v obrázkový materiál: „V tom domčeku býva.....", „ Ježko",
v edukačný materiál (UP),
v pracovné listy,
v fixy,
v farbičky,
v interaktívna tabuľa,
Praktická rovina:
Prostredníctvom špecifických metód predčitateľskej gramotnosti si deti vyskúšali pracovať s hláskami abecedy, so slabikami, slovami, textom básne „O ježkovi". Precvičili si písanie tlačených písmen, tvorili z písmen slová podľa určitého vzoru (verš z básne „O ježkovi") a vyskladaný text si spoločne prečítali. Skladali puzzle - tvorili celok (textu) z jeho (rozstrihaných) častí (verš básne „O ježkovi"). Aktivity: v Metóda spoločného čítania - interakcia dieťaťa s učiteľkou,
- diskutovať o porozumení čítaného textu,
- diskutovať o porozumení textu pomocou obrázkov,
- sledovať postupnosť procesu čítania podľa obrázkov a oboznamovať sa s ukazovateľmi textu.
Aktivita: Učiteľka pomocou obrázkov číta text básne „O ježkovi". Deti sa oboznamujú s textom. Diskutujú o tom, čo sa v texte píše. Zreprodukujú prečítaný text.
v Metóda tzv. prediktabilných kníh
- opakujúci sa text Motivácia: „V tom domčeku býva......",
- podľa textového usporiadania vizuálne rozlišovať jednotlivé slová,
- zapamätať si ich podľa celkového tvaru – ich vizuálnej podoby,
- „čítať" opakujúci sa text, uplatniť pamäťové čítanie.
Aktivita: Učiteľka číta rozprávkový príbeh s opakujúcim sa textom. Deti sa oboznamujú s textom. Rozlišujú podľa rovnakých znakov text, ktorý sa viackrát opakuje. Text i zapamätávajú. "Čítajú" opakujúci text príbehu pomocou obrázkového deja. Počítajú počet opakovaní textu.
v Metóda slovná banka
- vnímať slova ako časti celku, experimentovať s celkom,
- hrať sa so slovami už známej básne,
- identifikovať slová v kontexte celku na základe porovnávania jeho vizuálnej podoby,
prípadne porozumenia významu.
Aktivita: Báseň napísaná v zhodnej podobe na dva papiere, zaliate v priesvitnej fólii. Jeden papier sa postrihá na slová. Deti skladajú rozstrihanú báseň podľa predlohy na princípe puzzle. Učiteľka im slová číta a spoločne s deťmi vysvetľuje ich obsah, význam.
v Metóda jazykovej skúsenosti
- proces transformácie verbálnych výpovedí detí do písanej podoby,
- čítať písanú podobu.
Aktivita: Učiteľka zaznamenáva slovné výpovede detí k určenej téme, ktorá je im blízka, a tak im umožňuje sledovať, ako sa hovorená podoba reči mení na písomnú. Prebieha tu spätná väzba - hovorenie - písanie - čítanie. Nakoniec deti pracujú s pracovným listom.
v Metóda tvorby pojmovej mapy
- pozorovať čítanie a písanie,
- vyhľadávať a štruktúrovať pojmy v určitej téme,
- znázorniť pojem začiatočným písmenom.
Aktivita: Učiteľka prečíta na tabuli názov hlavnej postavy (zvieracej figúry) z básne
„O ježkovi". Dieťa má možnosť počúvať prečítané slovo. Pracuje s pracovným listom,
kde priraďuje písmená podľa vzoru pod vytlačeným slovom.
Každý zo súťažiacich bol odmenený.
Košice, 26.11.2015
Zapísala: PaedDr. Marta Hrušková