Prejsť na obsah

Magistrát zjednodušil prístup k rozhodnutiam za miestne dane a poplatky 

Mesto Košice ako správca dane začne v závere apríla s doručovaním rozhodnutí na poplatky za komunálny odpad, dane z nehnuteľností a dane za psa. Rozhodnutia budú do košických domácností až do konca mája doručovať zamestnanci magistrátu a pracovníci Slovenskej pošty. Lehoty na zaplatenie miestnych daní a poplatku za komunálne odpady bude mať každý uvedené vo svojom rozhodnutí.

K rozhodnutiam sa Košičania vedia dostať aj jednoduchšie a to priamo z pohodlia domova. Podľa vedúcej referátu daní a poplatkov košického magistrátu Tatiany Molekovej je tak možné urobiť prostredníctvom elektronickej schránky na webe slovensko.sk, ktorú je potrebné si aktivovať na doručovanie písomností. 

„Medzi výhody elektronickej schránky patrí hlavne efektívna a rýchlejšia komunikácia so správcom dane mestom Košice. Ľuďom, ktorí majú aktívnu elektronickú  formu doručovania písomností, mesto zašle rozhodnutia do elektronickej schránky. Dostanú ich všetky právnické osoby, živnostníci, fyzické osoby, ktoré o to požiadali, ale aj tí, ktorí majú elektronickú schránku aktívnu na doručovanie, keďže Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky ju zriaďuje automaticky pre všetkých plnoletých občanov,“ uviedla.  

Mesto poslalo do elektronických schránok minulý rok 21 600 rozhodnutí 

Táto forma komunikácie s mestom sa teší čoraz vyššej obľube. V roku 2021 odoslal magistrát Mesta Košice celkovo 224 600 rozhodnutí o daniach a poplatkoch. Do elektronických schránok z nich už smerovala takmer desatina. Z 21 600 elektronických rozhodnutí tvorili tretinu rozhodnutia pre právnické osoby, zvyšok bol pre fyzické osoby, ktoré si aktivovali elektronické doručovanie. V tomto roku mesto predpokladá ďalšie zvýšenie tohto počtu.  

Na to, aby sa občania úspešne prihlásili na portál a využívali jeho výhody je potrebné vlastniť občiansky preukaz s elektronickým čipom tzv. eID kartu a mať čítačku kariet. Následne sa do elektronickej schránky prihlásia cez funkciu „Prihlásiť sa na portál“ a ďalej postupujú podľa Návodu na aktiváciu schránky na doručovanie

Najjednoduchšie je zaplatiť cez internet banking alebo naskenovaním QR  kódu

V každom rozhodnutí bude uvedený aj dátum, do kedy je potrebné uhradiť daň alebo poplatok, resp. ich časť vo forme splátky. Najjednoduchším spôsobom ich úhrady je zaplatenie prevodným príkazom prostredníctvom internet bankingu alebo naskenovaním QR kódu prostredníctvom mobilného telefónu z pohodlia vášho domova.

V prípade osobnej návštevy Magistrátu mesta Košice na Triede SNP 48 je možná ich úhrada prostredníctvom QR kódu v kiosku alebo priamo v pokladni. Takisto je možné využiť aj služby Slovenskej pošty v jej pobočkách zaplatením prostredníctvom poštovej poukážky, ktorú si občan vypíše sám na základe podkladov z rozhodnutia (Mesto Košice ako správca dane už poštové poukážky neposiela) alebo bezhotovostnou platbou prostredníctvom balíkoboxov. Tie fungujú nepretržite a ich zoznam je možné nájsť na stránke: https://www.posta.sk/balikobox/

Ako dodala Tatiana Moleková, pri každom spôsobe úhrady je vždy potrebné mať pri sebe vydané rozhodnutie.