Metodický úsek Stredisko služieb škole Košice (MÚ SSŠ) spolu s Oddelením školstva Magistrátu mesta Košice (MMK) a Štátnym pedagogickým ústavom Bratislava (ŠPÚ) organizoval 3. decembra 2008 odborný seminár s názvom: „Vzdelávacia aktivita pre učiteľov cudzích jazykov". Seminár sa uskutočnil v priestoroch Centra voľného času Domino a jeho témou bolo "vyučovanie cudzích jazykov metódou CLIL na I. stupni ZŠ". Hlavný príspevok predniesla lektorka doc. PaedDr. Silvia Pokrivčáková, Phd. z katedry cudzích jazykov Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Metodiku CLIL odporúča Ministerstvo školstva SR ako vhodný spôsob jazykového vzdelávania pre rozvoj európskeho plurilingvizmu. Hlavným princípom tejto metódy je podľa doc. Pokrivčákovej: „integrácia vyučovania školských predmetov a cudzieho jazyka a jej cieľom je príprava žiakov na odborné vzdelávanie v cudzom jazyku. "
Cieľom seminára bolo pomôcť a podporiť učiteľov cudzích jazykov pri zabezpečovaní kvalitnej výučby cudzích jazykov na školách a napomôcť pri: „zavádzaní nových inovatívnych metód a foriem práce v súlade s prebiehajúcou školskou reformou. Celoživotné vzdelávanie v kontexte s európskym referenčným rámcom stanovuje osem kľúčových kompetencií pre úspešný život v znalostnej spoločnosti. Jednou z nich je práve komunikácia v cudzích jazykoch," povedala Daniela Jutková vedúca MÚ SSŠ Košice a dodala: „prítomnosť zástupcov ŠPÚ na seminári umožnila odbornú diskusiu učiteľov cudzích jazykov o aplikácii Štátneho vzdelávacieho programu do vlastných Školských vzdelávacích programov, viac so zameraním na oblasť cudzích jazykov."
Z názorov účastníkov:
- Metóda CLIL sa stretla s pozitívnym ohlasom u žiakov, ktorí sa stretávajú s cudzím jazykom v každodenných životných situáciách nenásilnou formou.
- Je vhodná aj pre žiakov s poruchami správania.
- Seminár, ktorý sme absolvovali bol veľkou inšpiráciou pre všetkých učiteľov. Aj tí, ktorí mali z toho obavy, po tomto seminári boli určite motivovaní a sú zapálení pre učenie CLIL metódou. Uvedomili si zmysluplnosť a možnosti tejto formy vyučovania.
CLIL (Content and Language Integrated Learning) - metóda obsahovo a jazykovo integrovaného vyučovania.
Princíp výučby metódou CLIL spočíva v tom, že podstatné informácie sú na vyučovacích hodinách žiakom častejšie podávané v materinskom jazyku, pričom samotné vyučovacie aktivity prebiehajú už v cudzom jazyku. Táto metóda umožňuje rozvíjať jazykové schopnosti u detí s odlišnou schopnosťou v ovládaní jazyka, bez ohľadu na jazyk. Jednou z kľúčových častí metodiky CLIL je požiadavka, aby deti počas vyučovania používali jazyk aktívne medzi sebou a tak sa navzájom učili. Z metódy CLIL môžu profitovať všetky deti, nie iba tie, o ktorých si myslíme, že sú „dobré v jazykoch". (zdroj: EURYDICE - Európska komisia)