Prejsť na obsah

Košická električková trať je po rekonštrukcii oveľa menej hlučná ako predtým

Najväčšia modernizácia košickej električkovej trate za posledné roky, priniesla svoje ovocie v podobe zvýšenej úrovne a kvality cestovania, vrátane nižšej hlučnosti. Aj to bol jeden z hlavných cieľov vedenia mesta Košice pred začatím rozsiahlych prác. 

Posúdenie hlukovej a vibračnej záťaže, spôsobenej prevádzkou električkovej trate po jej rekonštrukcii bola spracovaná Úsekom objektivizácie faktorov prostredia (ÚOFP), ktorý pôsobí na Strojníckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach. Mestu bola dodaná začiatkom mesiaca jún 2016. 

"Teší nás, že rekordné investície a mesiace práce na rekonštrukciách električkových tratí prinášajú výsledky. Našim zámerom bolo Košičanom dať do užívania, bezpečnú, ekologickú dopravu s čo najmenšou hlukovou záťažou," zhodnotil primátor Richard Raši. Merania, vyhodnotenia a výpočty vykonané po rekonštrukcii jednoznačne preukázali, že hluk emitovaný prevádzkou električkovej trate neprekračuje prípustné hodnoty v životnom prostredí, a to tak v dennom, ako i večernom či nočnom čase. 

V hlukovej a vibračnej štúdii, ktorá bola spracovaná v etape prípravy na rekonštrukciu bola vykonaná predikcia hluku pre pripad kvalitneého lôžka z protihlukovýymi a antivibračnými opatreniami. Podľa výsledkov porovnaní, príspevok hluku emitovaného prevádzkou električkovej trate na celkovom dopravnom hluku pozdĺž rekonštruovaného úseku trate (v úseku Štúrova, Kuzmányho, Hviezdoslavova) je zanedbateľný. Dominantným zdrojom hluku je automobilová doprava. Meranie vibrácií, vyhodnotenie a výpočet preukázali ich zanedbateľný vplyv na chránené objekty, a takiež to, že dosiahnuté hodnoty zrýchlenia vibrácií sú hlboko pod prípustnými hodnotami, ktoré stanovuje vyhláška MZSR č. 549/2007 Z.z..

Z výsledkov meraní je zrejmé, že rekonštrukciou električkovej trate došlo k významnému zníženiu hlukovej záťaže v okolí trate. Celková hluková záťaž, ako aj úroveň vibrácií pri chránených objektoch pozdĺž hodnoteného úseku električkovej trate je teda v súlade s vyhláškou MZSR č. 549/2007 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prípustných hodnotách hluku, infrazvuku a vibrácií v životnom prostredí, a tiež v súlade s požiadavkami hlukovej a vibračnej štúdie. 

"Ako spracovateľ posúdenia hlukovej a vibračnej situácie po rekonštrukcii električkovej trate môžem skonštatovať, že touto rekonštrukciou došlo k výraznému zníženiu hluku emitovaného prevádzkou električkovej trate. Vibrácie prenášané do podložia dosahujú pri objektoch v okolí električkovej trate hodnoty hlboko pod úroveň, ktorá je stanovená legislatívou SR. Z tohto dôvodu považujem rekonštrukciu električkovej trate za významný prínos v oblasti zvýšenia kvality byvania v jej okolí," povedal prof. Ing. Ervin Lumnitzer, PhD., vedúci ÚOFP, ktorý je zároveň aj predsedom Slovenskej akustickej spoločnosti