Prejsť na obsah

Košice vysúťažili projektanta na rekonštrukciu ďalších električkových tratí

Víťazom opakovanej verejnej súťaže na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre druhú časť II. etapy Modernizácie električkových tratí (MET 2) sa spomedzi troch uchádzačov stalo združenie MET Košice. Jeho súčasťou sú dve bratislavské spoločnosti Reming Consult a Dopravoprojekt. Výber projektantov je prvým krokom k tomu, aby sa v Košiciach opäť mohlo začať s rekonštrukciou ďalších električkových tratí.

Predchádzajúca verejná súťaž vyhlásená ešte bývalým vedením mesta bola zrušená uplynulý rok, keďže do nej boli predložené len dve ponuky. Navyše vtedy nastavené podmienky boli diskriminačné pre firmy s obratom nižším ako 6 miliónov eur za tri roky, ktoré sa do nej nemohli prihlásiť.

Mesto koncom októbra zverejnilo súťažné podklady pre novú verejnú súťaž. V nej sa na rozdiel od predchádzajúcej súťaže neobstarávala dokumentácia s podrobnosťami pre realizáciu stavby.

S ďalšou etapou rekonštrukcie električkových tratí sa nepočítalo, rekonštrukčné práce môžu byť najskôr až v ďalšom programovom období eurofondov

Dôvodom bolo, že momentálne nie je známy ani len približný časový rámec, v ktorom roku by sa mohlo začať so samotnými rekonštrukčnými prácami na električkových tratiach. Keďže v aktuálnom programovom období 2014-2020 sa s ďalšou etapou MET 2 vôbec nepočítalo, rekonštrukčné práce prichádzajú do úvahy najskôr až po roku 2021. Vtedy sa začne nové programovacie obdobie trvajúce do roku 2027. Opakovaním súťaže mesto nestratilo čas, naopak vznikol priestor na kvalitnejšiu prípravu realizačnej fázy. 

„Sme radi, že sa do novej súťaže prihlásilo viac uchádzačov ako do tej predchádzajúcej. Hlavný zámer pre jej vyhlásenie bol v tom, aby sa mohli rekonštrukcie zrealizovať aj po častiach a nie iba vcelku, ako to bolo predtým nastavené. Aj v Bratislave sa rekonštruujú úseky po častiach. Ak by sme zotrvali pri pôvodných podmienkach, je veľmi pravdepodobné, žeby sa v Košiciach nerekonštruovali žiadne ďalšie električkové trate... Len veľmi ťažko by sme na všetky úseky našli finančné zdroje v predpokladanej výške 135 miliónov eur bez DPH. Ak bude v rokoch 2021-2027 vyhlásená výzva na čerpanie eurofondov, budeme sa môcť uchádzať o financie z nich na sedem samostatných úsekov. V prípade úspechu môžeme začať s realizáciou rekonštrukcie týchto úsekov bez toho, aby sa tým výrazne zvýšila zadĺženosť mesta,“ uviedol riaditeľ magistrátu Marcel Čop.

Mesto sa v novej verejnej súťaži takisto chcelo vyhnúť aj tomu, aby v rámci projektovej dokumentácie bola naprojektovaná taká technológia, ktorá by v čase realizácie rekonštrukcie danej trate už mohla byť z technickej stránky zastaraná. Práve aplikácia aktuálnych a moderných trendov v riešení električkovej dopravy ako sú napr. inteligentné ovládanie radičov na semaforoch môže byť veľkým prínosom pre cestujúcich a bude znamenať aj zrýchlenie liniek o niekoľko minút oproti súčasným cestovným poriadkom. Samotný realizačný projekt sa preto bude robiť až vtedy, keď bude zrejmé, kedy presne sa pristúpi k rekonštrukcii trate.

V prípade získania finančných zdrojov pristúpi mesto k rekonštrukcii nasledovných úsekov električkových tratí:

- Alejová ulica, od križovatky pri moste VSS po kruhový objazd Moldavská ulica (predpokladaná cena rekonštrukcie 31,9 milióna eur bez DPH)

- Slanecká cesta, od križovatky pri Moste VSS až k obratisku na Važeckej ulici (44,4 milióna eur)

- Obratisko na Važeckej ulici (4,16 milióna eur)

- Južná trieda, od križovatky pri Moste VSS po križovatku s Cintorínskou ulicou (9,8 milióna eur)

- Južná trieda, zvyšná časť smerom k Námestiu Osloboditeľov (27,2 milióna eur)

- Barca - Južná trieda a ulica Osloboditeľov od križovatky pri Moste VSS po obratisko pri soche Jána Pavla II (15,2 milióna eur)

- Obratisko pri soche Jána Pavla II v Barci (2,4 milióna eur).