„Prediskutovali sme stratégiu prípravy. Ako dôležitý zjednocujúci prvok sa ukazuje to, aby oba projekty gradovali až do roku 2013 a aj potom sa stali trvalou súčasťou kultúrneho života oboch miest," uviedol košický primátor František Knapík. Už v máji by mal navštíviť Lyon, aby získal francúzske skúsenosti.
Viceprimátor Lyonu Patric Beghain pripomenul, že ide o druhé najväčšie mestá v oboch krajinách a na spoluprácu a otvorenosť ich predurčuje aj ich história a zemepisná poloha. Zatiaľ sa nevedel vyjadriť k ambíciám Košíc zvíťaziť v slovenskej národnej súťaži, ale potvrdil, že aj na ich strane je konkurencia veľká, aj keď hlavné mesto krajiny Paríž nekandiduje. K samotnej súťaži uviedol, že po tom, čo dokázali európske štáty pri zjednocovaní Európy, teraz sú na rade ich mestá.
Projektový manažér košického projektu Marek Kolarčík informoval, že už pracuje deväť expertných skupín s približne 80 odborníkmi a základnou líniou je tolerancia, náboženský ekumenizmus, národnostné spolužitie, dynamický rozvoj mesta, ekologické aspekty kultúrneho života a posilňovanie pilierov umenia a kultúry. Podľa Kolarčíka Košice majú v národnej súťaži 12 - 13 konkurentov, Lyon ich má vážnych päť.
O výbere oboch krajín do projektu EHMK 2013 rozhodla Európska komisia v duchu tradície, ktorá sa napĺňa od roku 1985. Vtedy sa prvým európskym hlavným mestom kultúry stali grécke Atény. Rozhodnutím košického Mestského zastupiteľstva z júna minulého roku sa do tohto najvýznamnejšieho a najväčšieho projektu EÚ zapojili aj Košice. Prípravy košického programu, ktorým sa mesto bude uchádzať o úspech v súťaži, sú v plnom prúde a konečný verdikt o víťazovi vynesie medzinárodná výberová komisia na budúci rok.
Lyon je druhé najväčšie francúzske mesto, situované v krásnom údolí na sútoku riek Rhône a Saône. Je kultúrnym a historickým centrom s viac ako tridsiatimi múzeami rôzneho zamerania s ukážkami klasického aj najmodernejšieho umenia. Je známe ako mesto hudby a divadla. Má povesť experimentálneho mesta a do kampane súťaže vstupuje ako experimentálne a inovatívne mesto, z čoho vzišiel aj hlavný slogan jeho kampane pre EHMK: Lyon - kultúrne laboratórium. Košice podľa Kolarčíka na svojom slogane a vizualizácii projektu zatiaľ len pracujú.
Hlavným cieľom projektu EHMK, ktorý vyhlasuje Európska komisia, je budovanie partnerstva s inými mestami, pozdvihnutie profilu mesta na medzinárodnú úroveň, pozitívna zmena jeho imidžu, nárast domáceho a zahraničného cestovného ruchu a jeho všestranný rozvoj za podpory EÚ. Kandidujúce mesto by malo v rámci projektu prezentovať podujatia zobrazujúce európsky rozmer a podieľať sa na tvorbe európskej kultúry.