Mesto Košice chce v najbližších troch rokoch významne zvýšiť atraktivitu a prepravnú kapacitu cyklodopravy. Aby zlepšilo infraštruktúru pre cyklistov, vedenie mesta navrhne po analýze možností z hľadiska majetkovo-právneho vysporiadania zaradenie viacerých projektov cyklotrás do pripravovanej aktualizácie Akčného plánu Programu rozvoja mesta a do pripravovaného rozpočtu mesta na roky 2019 - 2021.
Aktuálne je pred začatím stavebných prác projekt, spolufinancovaný z prostriedkov Integrovaného regionálneho operačného programu, cyklodopravná trasa pozdĺž rieky Hornád „Cyklotrasa Košice Eurovelo 11, časť B2-ústie Myslavského potoka do Hornádu". Tento nový úsek prepojí dve existujúce cyklistické komunikácie v mestských častiach Nad Jazerom a Krásna. Plánovaný termín ukončenia tejto cyklotrasy je druhý štvrťrok 2019.
Vo fáze spracovania projektovej dokumentácie je projekt cyklochodníka, prepojujúceho Triedu SNP, Popradskú ulicu a Triedu KVP. Cyklochodník povedie na pozemkoch mesta, ale aj pozemkoch, ktoré vlastnia dve súkromné spoločnosti. Tie sa zaviazali, že časti cyklochodníka, ktoré sa budú nachádzať na ich pozemkoch, zrealizujú v rámci svojich investičných akcií na vlastné náklady. Etapovitá realizácia stavby je plánovaná v roku 2019.
„Jeden z krokov, ktoré chce mesto realizovať v budúcom roku, si nevyžaduje zdĺhavejšie procesy majetkovoprávnych vysporiadaní a patrí k finančne menej náročným opatreniam. Pôjde o riešenie dopravných povolení protismernej jazdy cyklistov v jednosmerných uliciach v centre mesta. Potrebné bude iba spracovanie projektu dopravného značenia, zníženie rýchlosti na 30 km/hod. a v niektorých miestach aj nevyhnutné stavebné úpravy. Chceme tiež dosiahnuť kontinuálny prejazd cyklistov na križovatkách a priechodoch pre chodcov, napríklad na križovatkách ulíc Južná trieda – Námestie osloboditeľov, Hlavná – Roosveltova a Námestie osloboditeľov – Štúrova," hovorí námestník primátora mesta Košice Martin Petruško.
V roku 2019-2021 plánuje Mesto Košice zaradiť do rozpočtu nevyhnutné prípravné práce pre možnosť výstavby resp. rekonštrukcií cyklodopravných trás,. Pôjde predovšetkým o spracovanie projektových dokumentácií a získanie potrebných stavebných povolení. V niektorých prípadoch bude nevyhnutné aj majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov. Po vykonanej analýze sa ako prioritné v najbližších troch rokoch ukázali tieto cyklodopravné a rekreačné cyklotrasy:
Za oblasť hlavných cyklotrás, ktoré sú súčasťou trasy Eurovelo 11:
- Predĺženie hlavnej cyklistickej komunikácie mesta Košice pozdĺž rieky Hornád -súčasť trasy Eurovelo 11 v úseku" Ladožská-Krásna-železničné mosty smer Čierna nad Tisou" po pravom brehu Hornádu. Realizáciou stavebných úprav a nového dopravného značenia vznikne cca 4,6 km novej cyklodopravnej trasy.
- Ďalšie úseky Eurovelo 11 na území mesta Košice by mali byť realizované Slovenským vodohospodárskym podnikom. V nadväznosti na skutočnosť, že sú majoritným vlastníkom pozemkov, na ktorých je trasa Eurovela 11 pozdĺž rieky Hornád vedená a majú spracované projekty protipovodňových opatrení s plánom realizácie v rokoch 2019-2023. Súčasťou týchto opatrení sú aj obslužné komunikácie, ktoré majú slúžiť aj cyklistom.
Významné cyklodopravné komunikácie:
- Trasa: „Myslava-Moskovská tr.-Laborecká-Husárska-Floriánska-Šrobárová-Alžbetina"- realizáciou vznikne nová cca 4,4 km dlhá cyklodopravná trasa
- Trasa: „Železničná stanica – Mlynská ul." – predĺženie existujúceho cyklistického chodníka po pešiu zónu, kde je povolená jazda cyklistom, úsek cca 0,28 km
- Trasa: „Cyklochodník pozdĺž Slaneckej cesty Obratisko Važecká- Južné nábrežie-Nižné Kapustníky." – cca 2,2 km novej cyklodopravnej trasy
- Trasa: „Ul. Hinkova – Mlynský náhon" – cca 2,5 km- prepojenie trasy Eurovelo 11 na historické centrum mesta
Rekreačné cyklotrasy:
- Cyklochodník „ Čermeľ – Alpinka" III. etapa, 2. stavba – od nástupištia detskej železničky po sklad Mestských lesov s napojením na zrealizovaný úsek cyklochodníka. Dĺžka cca 0,79 km.
- Cyklochodník „ Čermeľ – Alpinka" IV. etapa – napojenie na existujúci cyklochodník pri „Cvičnej skale" s vyústením pri križovaní štátnej cesty zo železničkou na Alpinke. Úsek dlhý cca 2,8 km.
- Mestské lesy a.s. Košice prispejú k údržbe existujúcich a tvorbe nových rekreačných cyklotrás:
Úpravou existujúcich lesných ciest v kombinácii s asfaltovými cestami v širšom okolí mesta Košice a plánujú v rokoch 2019-2020 realizovať nasledovné cyklotrasy s celkovou dĺžkou 43 km:
1. Furča vodojem-Hrašovík-Beniakovce-Zelený dvor
2. Kysak-Sopotnica-Sedlice-Klenov
3. Opátka-Sedlo pod Suchým vrchom-ponad chatu Tolhajská-Zimná voda-Idčianske sedlo
Podporné aktivity:
- Mesto Košice podporuje aktivity zamerané na výstavbu bezpečnej siete trailov pre horských
cyklistov – košické cyklotraily by mali dosiahnuť celkovú dĺžku cca 32 km realizáciou projektov pod gesciou občianskeho združenia KE.CY – košické cyklotraily v spolupráci s Mestskými lesmi a.s. Košice a Mestom Košice.