Prejsť na obsah

Košice chcú byť ako Londýn alebo Hamburg a mať nové mestské centrum

Mesto Košice vyhlasuje v týchto dňoch medzinárodnú urbanistickú súťaž na Nové mestské centrum. To by malo v najbližších rokoch vzniknúť na ploche 300 hektárov (3 km2) v blízkosti rieky Hornád a bude zhruba ohraničené Rampovou ulicou, Prešovskou cestou, Palackého ulicou a železničnou traťou.

Predmetom súťaže je územie okolo rieky Hornád v centre mesta. Jej cieľom je získať urbanistické riešenie atraktívneho mestského prostredia pre funkcie vyššej občianskej vybavenosti, bývania, sociálnych služieb, rekreácie, vzdelávania, športu a zelene a so zreteľom na atraktívnu polohu územia. To všetko sa chystá aj s využitím najmodernejších smart technológií. Nové mestské centrum by malo obsluhovať nielen spádové územie Košíc, ale celý Košický kraj.

Výsledky súťaže budú vyhlásené budúci rok v júni

Porota urbanistickej súťaže je zostavená z renomovaných zahraničných a domácich odborníkov a je v nej 7 riadnych členov a 3 náhradníci Pôjde o dvojkolovú súťaž, ktorej výsledky budú vyhlásené 23. júna 2022.

Podľa hlavného architekta mesta Petra Kroppa ide o slnečný deň pre mesto Košice. Súťaž podľa neho môže priniesť komplexnú ekonomicky realizovateľnú, ekologicky udržateľnú a sociálne spravodlivú víziu, podľa ktorých by tu vznikla nová štvrť.

„Ak sa pozrieme do minulosti, Košice sa vždy rozvíjali tým spôsobom, že sa ich územie zastavovalo a zväčšovalo. Som rád, že vedenie mesta a poslanci pochopili, že rozvoj Košíc neznamená len rozšíriť plochu mesta, ale že potrebujeme aj v takéto nehodnotné územie vrátiť do mesta. V susedstve máme krásne historické centrum. Ak sa nám podarí toto územie oživiť, som presvedčený, že získame k tomu historickému aj nové centrum. Som veľmi rád, že sa mesto rozhodlo ísť touto cestou a vyhlásilo medzinárodný súťaž. Želal by som si, aby vznikla spolupráca medzi našimi a zahraničnými ateliérmi. Podobnú vec ako teraz Košice už v minulosti robili Hamburg, Londýn a chystá sa k tomu Praha a Bratislava. Teší ma, že aj Košice sa zaradia k týmto mestám.“

Podľa primátora sa vďaka novému centru zmení tvár celého mesta

Košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) si myslí, že pripravovaný projekt, ktorý vzíde z výsledkov tejto urbanistickej súťaže, môže v najbližších desaťročiach zmeniť tvár celého centra mesta. Zdôraznil, že vedenie mesta ho spolu s mnohými odborníkmi a poslancami pripravovali dva roky.

Rieka v každom modernom meste znamená život. Primátor pripomenul, že kým v mnohých európskych metropolách okolo riek vznikajú nové mestské centrá, v Košiciach sú zatiaľ využívané zväčša na priemyselné účely alebo tam rastie burina.  

Verí, že sa Košičanom bude páčiť, ak v tejto lokalite raz budú v lete sedieť napr. na káve a bude na nich pofukovať príjemný vánok od Hornádu. Zároveň by si tam mohli vybaviť svoje úradné záležitosti, prípadne išli na vyšetrenie k nejakému lekárovi alebo navštívili známych, ktorí tam budú bývať a spoločne sa s nimi potom poprechádzali po promenáde okolo Hornádu.   

„Sme na mieste, ktoré mnohým Košičanom toho asi veľa nehovorí, no je predurčené na budúci rozvoj. Sme blízko železničnej stanice, historického centra a dopravných napojení. Preto je jednou z priorít, aby víťazné riešenie komplexne riešilo aj cestnú, železničnú alebo cyklodopravu. Chceme tu integrovať služby a štátne inštitúcie. O niekoľko rokov tu budeme môcť vidieť nové mesto, budovy, športoviská, parky, priestor pre štátne inštitúcie a pre všetkých, ktorí chcú v Košiciach žiť a využívať naše služby,“ skonštatoval.

Snahou tam bude presťahovať aj niektoré orgány štátnej správy

Ako doplnil viceprimátor Marcel Gibóda (nezávislý), v Košiciach žije takmer 240 000 obyvateľov, no zároveň podľa údajov mobilných operátorov dochádza každý deň ďalších 100 000 ľudí, ktorým mesto poskytuje rôzne služby vrátane MHD. 

Nové mestské centrum preto bude slúžiť nielen obyvateľom metropoly východu, ale aj ľudom z okresu Košice-okolie a celého Košického kraja. Snahou vedenia mesta je, aby sa tam presťahovali aj niektoré úrady štátnej správy, čím by došlo aj k odľahčeniu dopravy v meste.

Prílohy