Správa mestskej zelene (SMsZ) sa po schválení Mestským zastupiteľstvom stala od polovice novembra 2019 správcom košického Verejného cintorína a Krematória. Táto príspevková organizácia Mesta Košice však prevzala tieto pietne miesta od predchádzajúceho prevádzkovateľa v katastrofálnom stave. Niektoré ich časti vyzerajú tak, že sa investície do ich modernizácie mohli vyhýbať aj niekoľko desaťročí.
Plesnivé kancelárie, šatne či umyvárne v príšernom stave
Primátor mesta Jaroslav Polaček, spolu s viceprimátorom Marcelom Gibódom, riaditeľom magistrátu Marcelom Čopom a riaditeľkou SMsZ Martou Popríkovou dnes spolu so zástupcami médií absolvovalo na oboch pohrebiskách kontrolný deň. Jeho hlavnou témou bolo zhodnotenie obdobia od prevzatia Verejného cintorína a Krematória Správou mestskej zelene. Obe tieto pohrebiská sú po odovzdaní od predchádzajúceho prevádzkovateľa v žalostnom stave. Krematórium pritom neposkytuje služby iba pre Košičanov, ale slúži aj obyvateľom celého východného Slovenska.
„Mnohí hovorili o tom, že to SMsZ nezvládne, že nastanú katastrofické scenáre. Nič také sa nestalo, a ja sa chcem poďakovať riaditeľke správy mestskej zelene a riaditeľovi magistrátu, že tento prechod zvládli a že už riešia problémy, ktoré nás tu čakali. Tie priestory sú naozaj v katastrofálnom stave a je na nich vidno, že boli desaťročia neudržiavané. Kancelárie sú plesnivé, hygiena, sanita sú v príšernom stave. Toto všetko prechádza postupne rekonštrukciou, obnovou," uviedol primátor.
Zdôraznil, že SmSZ robí všetko preto, aby sa najmä zamestnanci, ktorých prevzali od bývalého prevádzkovateľa, cítili dobre a bezpečne. Takisto chcú postupnými opatreniami docieliť, aby služby, ktoré majú poskytovať Košičanom, boli na takej úrovni ako si súčasná doba vyžaduje.
"Niektoré veci už robíme, keď napr. na opravu kremačnej pece je vyčlenených 120 000 eur. Zároveň musíme urobiť rôzne ochranné nátery, máme už kúpenú aj novú audiotechniku do obradnej siene. Cieľom je, aby všetky tie pietne akty, ktoré sa tu robia, boli na takej úrovni, ako si dnes pozostalí predstavujú a vyžadujú. Samozrejme, záleží nám aj na tom, aby sme celý tento verejný priestor, aj pred Krematóriom dali do takého stavu, aby sme vytvorili pekný, veľký priestor, síce pietny, ale zároveň príjemný,“ doplnil.
Podľa jej slov, veľký dôraz pri preberaní pohrebísk kládli najmä na riadne prevzatie dokumentácie súvisiacej s nájmami hrobových miest od predošlého prevádzkovateľa tak, aby v budúcnosti nenastali v tejto oblasti žiadne ťažkosti. Dôležité je, aby každý vedel, kedy a komu má zaplatiť za prenájom hrobového miesta a nevznikali žiadne nedorozumenia.
Ľudia chcú kvalitnejšiu údržbu, čistotu, viac mestských policajtov
Košické mestské zastupiteľstvo schválilo v júli 2019 zámer zveriť SMsZ správu oboch pietnych miest za účelom zabezpečenia údržby a správy areálov, cintorínov a prevádzkovania pohrebnej služby, krematória a pohrebísk, v súlade so zákonom o pohrebníctve.
Vedenie mesta vtedy vyjadrilo presvedčenie že SMsZ bude tieto služby poskytovať minimálne v porovnateľnej, no skôr vyššej kvalite ako dovtedajší prevádzkovateľ, a zároveň lepšie zhodnotí tento mestský majetok.
SMsZ ešte začiatkom novembra 2019 uskutočnila pred obidvoma vstupmi na Verejný cintorín na Rastislavovej a Užhorodskej ulici anketu, v ktorej sa pýtala celkovo 242 návštevníkov, aké zmeny by si želali na Verejnom cintoríne.
Najviac oslovených, a to až 18 percent, uviedlo ako návrh na zlepšenie starostlivosti pravidelné hrabanie lístia a odstraňovanie suchých konárov, ako aj lepší orez stromov a kosenie. Ďalšími najčastejšími návrhmi bolo vyrovnanie terénu pri východe z cintorína, kde oslovení vyjadrili nespokojnosť s rozbitou dlažbou a schodmi.
Zhruba každý siedmy oslovený návštevník zas videl najväčší problém s dierami a výmoľmi na chodníkoch. Niečo vyše 10 percent chcelo zlepšiť parkovacie možnosti pred cintorínom. Mnohí žiadali aj väčší počet policajných hliadok v okolí cintorína a skvalitnenie osvetlenia.
Na Verejnom cintoríne takisto zanechal predošlý správca problémov viac ako dosť
Riaditeľ magistrátu Marcel Čop je presvedčený o tom, že Verejný cintorín je dokonca v ešte horšom stave ako Krematórium. Mrzí ho, že pripomienky občanov k zlepšeniu kvality poskytovaných služieb nepadli v minulosti na úrodnú pôdu.
Na cintoríne je podľa riaditeľky SMsZ Marty Popríkovej mnoho problémov. Prvým z nich je parkovanie pred vchodom, respektíve pred areálom cintorína. Parkovisko je totiž permanentne plné áut aj vtedy, keď sa na cintoríne nekoná žiadny smútočný obrad. Tento problém už začali riešiť. Problémy sú aj v Kolumbáriu, kde je jedna stena s urnami nebezpečne naklonená a ďalšia sa „odliepa“ od základu. Dosť zle vyzerá aj prepadávajúca sa a pokrivená dlažba, zdevastované omietky a najmä rozbité ústredné schodisko. SMsZ už má riešenia, musí však počkať na priaznivejšie počasie, aby mohli začať s prácami a vyzeralo to tam ako dôstojné pietne miesto.
Ešte v tomto roku sa chce SMsZ pustiť aj do opravy rozbitých schodov. Tie bude potrebné postupne rozobrať, pripraviť pevný podklad na ich osadenie a urobiť ich na novo. Správcu cintorína čaká aj veľké upratovanie. Pozdĺž celého oplotenia cintorína sa totiž nazhromaždili kopy plastových fliaš, rôzneho odpadu a pod. SMsZ sa chce do toho pustiť v jarnom období, a plánuje do týchto aktivít zapojiť aj verejnosť. Prvým krokom bolo rozmiestnenie stovky nádob na odpad v areáli cintorína.
Verejnosť získa všetky informácie ohľadom pohrebísk na troch telefónnych číslach
Správa mestskej zelene zaviedla po prevzatí pohrebísk do svojej správy pre verejnosť nové kontaktné čísla, na ktorých zamestnanci SMsZ odpovedia na otázky súvisiace s prevádzkou verejného cintorína (0910 678 159) a Krematória (0910 677 669). Verejnosť môže kontaktovať aj pracovníka SmSZ, ktorý je zodpovedný za obe pietne miesta, na telefónnom čísle 0910 678 252.