č.ú.: 0442484014/5600, variabilný symbol 6031.
Detská železnica v Košiciach bola vybudovaná v rokoch 1955 - 1956 ako miestna dráha z investičných prostriedkov vtedajšieho Ministerstva dopravy a slúžila na výchovu mladých železničiarov a pre rekreačné potreby mesta Košice.
Po vzniku Slovenskej republiky v roku 1993 a po odčlenení dopravných činností od Železníc SR bola remíza v Čermeli a historické dráhové vozidlá vložené dňom 1. 1. 2002 do majetku Železničnej spoločnosti a.s. Dopravná cesta, vrátane dopravných zariadení, zostala v správe ŽSR. Od účinnosti platného zákona o dráhach č. 164/1996 Z. z. je Detská železnica špeciálnou dráhou, zaradenou do III. kategórie celoštátnych dráh, určenou na zabezpečenie dopravných potrieb mesta Košice v oblasti cestovného ruchu počas letnej sezóny.
Vlastníkom a prevádzkovateľom dráhy sú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Prevádzkovateľom dopravy na dráhe je Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK). Na základe Nájomnej zmluvy medzi ŽSR a Mestom Košice na rok 2005, Zmluvy o prevádzkovaní osobnej dopravy na trati medzi ZSSK a Mestom Košice a na ne nadväzujúcej dohody medzi Mestom Košice a DPMK, sú dopravná cesta a mobilné prostriedky od 1. mája do 4. septembra odovzdané do užívania DPMK, ktorý je zabezpečovateľom dopravy na tejto dráhe.
Malebným Čermeľským údolím vedie 4,2 km dlhá trať bola postavená v rokoch 1955 až 1956 ako prvá pionierska železnica v Československu. Vybudovali ju z podnetu železničiarov bývalej Košickej dráhy a jej vtedajšieho prednostu Vojtecha Janíka, pracovníkov ČSAD a DPMK. Slávnostný výkop trate s rozchodom 1000 mm sa uskutočnil 17. apríla 1955 a 1. mája 1956 bola celá trať dokončená. Vybudovaná bola ručne, bez použitia mechanizácie ako stavba mládeže.Až do roku 1965 prevádzku zabezpečovali parné rušne (U 35.104 a U 36.004), potom ich nahradili rušne motorové (T 29.002, T 29.003). V júli 1991 bol do prevádzky opäť zavedený parný rušeň U 36.003 s názvom Katka, vyrobený v roku 1884 v Hagansovej továrni v Erfurte. Po roku 1993 nastali pre železničku ťažké časy, hrozilo dokonca jej úplné zastavenie, ale vďaka Klubu priateľov parného rušňa U 36.003 sa situáciu podarilo zachrániť. Katka absolovala nevyhnutné opravy v Českých Veleniciach a od 7. mája 1996 je súčasťou letného Čermeľského údolia. Trať má rozchod 1000 mm a najvačšie stúpanie 26 %o. V stanici Čermeľ sa nachádzajú dosiaľ používané historické výhybky a koľajnice pochádzajúce zo Štiavnickej železnice.
Hlavnou myšlienkou Pionierskej železnice bolo v čase vzniku podchytenie záujmu detí a mládeže o železnicu prostredníctvom zábavnej či turistickej železnice, podobnej tým, ktoré vo svete i v Československu existovali už pred 2. svetovou vojnou. Čo najviac prevádzkových funkcií tu vykonávali deti a mládež, učili sa tak rozumieť "veľkej" železnici. Deti tu pracovali ako výpravcovia, sprievodcovia, dispečeri, výhybkári...
Trať v Košiciach je nielen najstaršia, ale súčasne jediná, ktorá sa zachovala do dnešnej doby. Cennou technickou pamiatkou sa stala košická železnica vďaka svojim vozidlám. Pri stavbe v roku 1955 sem boli premiestnené nepotrebné staré lokomotívy a vozne z úzkorozchodnej železničky Mníšek nad Hnilcom - Smolnícka Huta postavenej v roku 1884. Niektoré z nich pochádzali z trate Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica otvorenej už v roku 1873. Obidve železnice sú dnes už zrušené a všetky ich zariadenia zlikvidované. Súbor vozidiel v Košiciach má preto mimoriadnu historickú hodnotu. Tunajšia železnica je v skutočnosti historickou muzeálnou železnicou a čo do veku dochovaných a prevádzkovaných vozidiel sa jej vyrovná maloktorá muzeálná železnica v susedných krajinách. Je veľká škoda, že jej hodnota nebola docenená včas, pretože po príchode motorových lokomotív v roku 1961, boli do roku 1965 vyradené a zlikvidované parné lokomotívy staršie ako 90 rokov. Našťastie zostala zachovaná jedna z pôvodných lokomotív železnice zo Smolníckej Huty, ktorá bola po vyradení z prevádzky vystavená ako pomník v lokomotívnom depe Spišská Nová Ves. Preto ju bolo možné po oprave v dielňach ČSD v českých Veleniciach v roku 1991 opať uviesť do prevádzky.
Veľkú škodu spôsobil požiar, ktorý založili vandali v roku 1992. Jeden z najcennejších vozňov pri ňom vyhorel. Poškodené boli aj niektoré staničné budovy.