Prejsť na obsah

Detská historická železnica v Košiciach premáva už 58 rokov

Detská historická železnica v Košiciach oslavuje 58. narodeniny. Pre malých i veľkých pasažierov pri tejto príležitosti včera jej prevádzkovatelia pripravili pestrý program. Historické vlaky sa v Čermeľskej stanici predviedli spanilými jazdami. Pochutnať ste si mohli na pravom železničiarskom guláši, či koľajnicových palacinkách a nechýbala ani ľudová hudba, súťaže a hry pre deti.

Historickou parnou lokomotívou Katka sa v nedeľu z Čermeľa na Alpínku odviezol aj primátor Košíc Richard Raši a námestníčka Renáta Lenártová. Symbolickým krstom spoločne uviedli do života učebňu mladých železničiarov v zreštaurovanom historickom vozni. „Teší ma, že dnes otvárame originálnu „vagón – učebňu," ktorú zreštaurovali dobrovoľníci aj za prispenia Fondu zdravia mesta Košice. Som rada, že sa deti a mladí železničiari budú mať kde stretávať a vzdelávať. Aktivisti urobili kus práce. Uvedomujem si, že keby túto železničku pred dvomi rokmi neprebrali pod svoj patronát, nebolo by tu toľko zaujímavého programu a ani opravených historických vozidiel," prihovorila sa prítomným Renáta Lenártová. Nový prírastok do vozového parku detskej železnice prítomným zatiaľ iba na makete predstavil predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice, Ľubomír Lehotský. Parnú mašinku Krutwig, ktorá v týchto dňoch pribudla k lokomotívam Katke, Danke a Janke, ešte čaká rozsiahla rekonštrukcia.

Košická detská historická železnica bola vybudovaná v rokoch 1955 – 1956 ako Pionierska železnica. Miestnu dráhu financovalo Ministerstvo dopravy a šlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu. Okrem iného však po vzore podobných železníc vo vtedajšom Sovietskom zväze, slúžila aj na výchovu a motiváciu mladých železničiarov. Takéto železničky neskôr vznikli aj v Prešove, Plzni, či iných mestách Československa. Zachoval sa však iba tá v Košiciach. Trať má v súčasnosti dĺžku 3,9 km s unikátnym rozchod 1000 mm. V stanici Čermeľ sa nachádzajú dosiaľ používané historické výhybky a koľajnice pochádzajúce zo Štiavnickej železnice. Dráhové vozidlá, okrem motorového rušňa, sú zapísané v ako hnuteľná národná kultúrna pamiatka v Ústrednom zozname pamiatkového fondu Slovenskej republiky.