Dopravný podnik mesta Košice, a.s. dnes predstavil novinky, ktoré čakajú cestujúcich mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Košiciach v najbližších dňoch. Zmeny sa týkajú výšky cien lístkov MHD, úpravy tarify pre mestskú hromadnú dopravu a príprav DPMK, a.s. na zavedenie eura. „Úpravy vychádzajú v ústrety všetkým, ktorí využívajú mestskú hromadnú dopravu v Košiciach, či už cestujú za prácou, do škôl, za rodinou alebo známymi," zdôraznil na tlačovej konferencii generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice a.s. Košice (DPMK) Ing. Michal Tkáč a dodal: „prvá informácia určite poteší všetkých cestujúcich bez rozdielu veku – cestovanie mestskou hromadnou dopravou v Košiciach od januára zlacnie. Síce len mierne, ale ceny cestovných lístkov budú nižšie o 1 až 4 centy. Dôvodom zníženia ceny cestovných lístkov je ústretovosť vedenia Magistrátu mesta Košice a vedenia DPMK a.s. v súvislosti s prechodom na euro. Automaty na euromince nebudú vydávať 1 a 2 centové mince, čo je tiež jeden z dôvodov zlacnenia lístkov. Cestujúci v Košiciach sa môžu teda tešiť, ideme s cenou dole. Základný 30 minútový lístok nebude stáť 56 centov ale 55 centov, 30 minútový zľavnený bude lacnejší o 2 centy, čo je v prepočte zľava takmer 50 halierov (presne 47 hal.)."
Na cestovnom MHD ušetria ešte viac tí cestujúci, ktorí si kupujú 24 hodinový lístok, pri základnom takmer jednu korunu dvadsať halierov (presne 1,13 hal) a pri kúpe 7 dňového lístka korunu 33 halierov. Pár halierov ušetria aj majitelia čipových kariet. Aby cestujúci viac ako dosiaľ využívali bezkontaktné čipové karty, ich zakúpenie do konca tohto roka je zlacnené o viac ako polovicu. Novinkou v Košiciach bude tiež možnosť kúpiť si už od februára cestovný lístok prostredníctvom SMS za 0,8 € .
Bezkontaktné čipové karty jednoduchý spôsob prechodu na euro
Ako uviedol Michal Tkáč, v súvislosti s prechodom na euro budú mať najjednoduchšiu situáciu užívatelia bezkontaktných čipových kariet, kde sa hodnoty pri prvom priložení karty k príslušnému zariadeniu konvertujú automaticky. „Papierové lístky aj v novom roku budú v bežnej sieti novinových stánkov, u zmluvných predajcov a v automatoch. V súčasnosti má DMPK nainštalovaných osem viacúčelových automatov na predaj lístkov, dobíjanie čipových kariet a elektronických peňaženiek. Okrem toho je v meste 43 predajných automatov cestovných lístkov. Polovicu z nich vymeníme za úplne nové do konca decembra, druhú vymeníme do polovice januára, aby po 16. januári všetky automaty fungovali na eurá," informoval generálny riaditeľ DPMK a.s.
Zmena linkového vedenia
Pokiaľ ide o zmeny liniek, DPMK a. s. reagoval na požiadavky obyvateľov Košíc a cestujúcich, ktorí mestskú hromadnú dopravu v Košiciach využívajú. „Ako už bolo avizované, od 14. decembra spúšťame niekoľko zmien v autobusovej doprave. Naším cieľom je uľahčiť cestovanie v košickej mestskej hromadnej doprave. Od leta sme odštartovali nové linkové vedenie. Iste stretli sme sa aj my, aj cestujúci s problémami, ale postupne sme systém dolaďovali, vzhľadom na počet vodičov a počet autobusov sme urobili niekoľko nevyhnutných opatrení. Zmeny, ktoré začnú platiť už o týždeň sa celkovo dotknú 21 liniek. Ide o úpravu trás a posilnenie spojov, v meste, v prímestských častiach Lorinčík, Krásna a Pereš a v spojoch, ktoré vozia zamestnancov U.S.Steelu," uviedol Michal Tkáč. Spomínané informácie nájdu cestujúci na zastávkových cestovných poriadkoch a na internetovej stránke www.dpmk.sk. DPMK a.s. zároveň pripravilo pre lepšie informovanie verejnosti info balíček, ktorý dostane 85 tisíc domácností v Košiciach a okolí do svojich poštových schránok.
Podľa konzultanta pre optimalizáciu linkového vedenia Michala Dekánka úprava linkového vedenia zlepší priame spojenie MČ Pereš, Lorinčík a Krásna nad Hornádom s centrom mesta a kapacitne sa posilnia spoje zo sídliska Ťahanovce a Dargovských hrdinov. „Mestská hromadná doprava je živý organizmus, mesto je živý organizmus – musíme dopravu prispôsobovať tomu, aký je rozvoj mesta. V priebehu 20 rokov sa Košice zmenili, pribudli nové obchodné centrá, nové pracoviská, firmy, mení sa štruktúra a zloženie obyvateľstva. Všetkým týmto skutočnostiam musí MHD vychádzať v ústrety. Niet nič ľahšie ako utiecť z boja, urobiť zmeny - reformu ak chcete - a potom, keď pri presadzovaní týchto zmien do života vznikajú problémy, od toho všetkého utiecť. Vždy chvíľu trvá, kým si ľudia zvyknú na zmeny, kým si osvoja úpravy, pri mestskej hromadnej doprave, ktorá sa dotýka každého jedného, je to obzvlášť citlivá situácia. Len na porovnanie, keď sa zavádzali zmeny v Bratislave, prišlo za deň 1000 sťažností. Nepopierame, že nový systém nebol nastavený bezchybne, napokon mnoho úprav sme spravili už priebežne, aby sme odstránili nedostatky. Nové linkové vedenie sme vyhodnocovali priebežne, reagovali sme na požiadavky občanov a samospráv. Budeme to robiť aj naďalej, po štrnástom decembri sa nič nekončí. Zmena bude platiť približne do júla 2009 a po vyhodnotení jej prínosov, respektíve chýb, nevylučujem ďalšie zmeny," povedal Michal Dekánek.
V súvislosti so zmenou tarify sa mení doterajší trojtarifný systém na dvojtarifný. Tarifa T1 platí pre územie mesta Košice a tarifa T2 pre linky do okolia Košíc - Nižnej a Vyšnej Hutky a Nižnej Myšle.
Pripravované zmeny v košickej MHD bude 10. decembra 2008 ešte schvaľovať Mestské zastupiteľstvo.