Prejsť na obsah

Celomestský metodický deň vychovávateľov ŠKD a CVČ

       Školské kluby detí( ŠKD)  boli v nedávnej minulosti známe ako školské družiny. Školské kluby pri základných školách považujeme za úplnú samozrejmosť, pretože spoločnosť si uvedomuje potrebu zamestnať žiakov a nejakým spôsobom regulovať voľný čas svojich detí. Kvalifikovaní vychovávatelia sa deťom venujú v čase po skončení ich vyučovania, ale aj mimo školského roka (čiže počas prázdnin). Vykonávajú s nimi mnohé aktivity, pri ktorých deti môžu rozvíjať svoje zručnosti a učia sa poznávaniu rôznych ľudských hodnôt.

      Celomestský metodický deň pre vychovávateľov ŠKD a CVČ sa uskutočnil 10. apríla 2012.

      Pri príprave metodického dňa bolo hlavným cieľom OSR RŠŠaM poskytnúť vychovávateľom odborno-metodickú a teoreticko-praktickú pomoc v rámci tvorivých dielní, a zároveň aktivizovať vychovávateľov pre experimentálnu a tvorivú prácu v rámci ŠKD a CVČ, v oblasti IKT a umeleckej oblasti, umožniť výmenu teoretických i praktických skúseností a zručností.

Cieľovou skupinou boli:
- vychovávatelia školského klubu detí pri základnej školy
- vychovávatelia centra voľného času.

     Obsahová náplň metodického dňa bola spracovaná podľa jednotlivých ponúk zo základných škôl a CVČ, následne po spracovaní prihlášok bolo vytvorených 9 stanovíšť na 7 ZŠ a 1 CVČ. Vychovávatelia dostali do rúk ponuku aktivít a bolo na ich výbere, ktorá ich oslovila. Dve stanovištia boli zamerané na pohybové aktivity, jedno stanovište na prípravu metodických materiálov a v rámci 5 stanovíšť prebiehali tvorivé dielne – viď prílohu. 

      Metodického dňa zúčastnilo 169 vychovávateľov a vychovávateliek, ktorí po skončení aktivít mali možnosť vyjadriť v hárku spokojnosti svoj názor. Z odovzdaných 165 hárkov spokojnosti vyjadrilo 96,97% spokojnosť s metodickým dňom. Piati účastníci ( t.j. 3,03%) považovali pripravený program za priemerný. V hárkoch spokojnosti odzneli príjemné hodnotenia na obsahové zameranie i výber lektorov. Aktivity boli zamerané na využitie prezentáciu nových prístupov, nových foriem a metód, boli nadčasové a veľmi prospešné.
     Medzi najdôležitejšiu súčasť práce zo žiakmi v ich voľnom čase (čiže čase mimo vyučovania) je snaha vychovávať žiakov k tomu aby vedeli účelne využívať svoj voľný čas. Tento proces sa dosahuje pomocou rôznych záujmových aktivít. A práve metodický deň naplnil očakávania a mnohých účastníkov inšpiroval. Opäť sa potvrdilo, že na našich školách a v CVČ pracujú vychovávatelia, ktorí sa majú čím prezentovať. Ich tvorivosť, kreativita, zručnosti sú zárukou, že deti pod ich vedením dokážu získať správne návyky a zručnosti, rozvíjať kombináciu vedomostí, zručností a postojov, osvojovať u dieťaťa základy spoločenských hodnôt, vychovávať deti k zmysluplnému využívaniu voľného času a získavať dostatok námetov pre napĺňanie voľného času.

     Miesto vychovávateľov ŠKD pri základnej škole a CVČ v spoločnosti je nenahraditeľné a práve preto je významné ich neustále vzdelávanie a výmena skúseností, návykov a zručností.
Okrem vzdelávania sa v rámci kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov a samoštúdia je jednou z možností rozšírenia vedomostí a sebarealizácie aj aktívna účasť v rámci metodického dňa.

     Vychovávatelia v jeden deň na jednom mieste získali množstvo nových informácií, názorov, skúseností aj zručností. Robili spoločne aktivity, v ktorých sa na jedno dopoludnie stali žiakmi v zmysle myšlienky: „Šťastie je chcieť to, čo môžeš dosiahnuť a úspech dosiahnuť, čo chceš."


Prílohy