Celomestská konferencia o šikanovaní
Agresivita a šikanovanie neustále stúpa. Deti sa s nimi stretávajú od útleho detstva, klasické rozprávky, v ktorých víťazí dobro nad zlom sú nahrádzané násilím, silou, agresiou, počítačové detské hry sú mnohokrát založené na princípe, že zvíťazí ten silnejší, agresívnejší. Nový je pojem virtuálne šikanovanie. Rodičovská, najmä emocionálna, výchova sa stráca pre nedostatok času rodičov na svoje deti, rastie stres, napätie, strach o zamestnanie a rýchle životné tempo.
Mesto Košice, ako zriaďovateľ škôl a školských zariadení, malo informácie zo škôl o prípadoch šikanovania už viac rokov. Išlo vo väčšine o ojedinelé prípady, ktoré po odhalení boli okamžite riešené v zmysle platnej legislatívy a interných predpisov školy ako je napr. školský poriadok. V opakovaných prípadoch sa pristupovalo k spolupráci s inštitúciami a kompetentnými organizáciami ako je policajný zbor, či ÚPSVaR. Skúsenosti z praxe ukazujú, že v rámci prevencie šikanovania a pri jeho riešení je dôležitá spolupráca medzi školou, rodičmi a Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.
Aké opatrenia prijali kompetentní v Košiciach doposiaľ?
· Vzhľadom na nejednotnosť riešenia a uplatňovania výchovných opatrení aj v problematike šikanovania na školách mesto Košice ako zriaďovateľ základných škôl vydalo pre školy Metodické usmernenie č.1/2013: Postup pri uvoľňovaní a ospravedlňovaní žiakov z vyučovania, pri udeľovaní výchovných opatrení za porušovanie školského poriadku školy a neplnenie povinnej školskej dochádzky, s účinnosťou od 1. 9. 2013.
· Mesto Košice sa zapojilo do spoločného projektu K-8, krajských miest Slovenska s názvom DRUHÝ KROK. Je to prvý komplexný výchovno-preventívny program rozvoja sociálnych a komunikačných zručností detí zameraný najmä proti šíreniu agresii a násiliu na školách. Program kopíruje a dotvára požiadavky celosvetového trendu vo výchove a vzdelávaní na základných školách tým, že prispieva:
- k rozvoju empatie detí
- k znižovaniu agresivity detí
- k zlepšovaniu akceptácie žiaka žiakom
- k rozvoju tolerancie žiakov k odlišnostiam a učí ich pomáhať si
- k rozvoju efektívnej kooperácie školy a rodiny
Dňa 22. apríla 2015 sa v priestoroch CVČ Orgovánová 5, EP Popradská 86, Košice uskutočnila celomestská konferencia pod názvom Šikanovanie v škole, na ktorej sa zúčastnilo vyše 140 pedagogických zamestnancov (riaditeľov, výchovných poradcov, koordinátorov prevencie, triednych učiteľov) zo základných škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Košice. Organizátorom konferencie bolo mesto Košice a oddelenie školstva MMK. Garantkou konferencie bola Mária Kavečanská, vedúca oddelenia školstva.
Na konferencii sa zúčastnila a prítomných pozdravila Renáta Lenártová, viceprimátorka. Vo svojom príhovore vyzdvihla nevyhnutnosť zvýšenej pozornosti šikanovaniu v školách, ocenila zorganizovanie konferencie, vyjadrila podporu mesta v boji proti odhaľovaniu šikanovania v školách, spolupráci s odborníkmi.
Motto konferencie : Nikomu nesmie nikto ubližovať, trápiť ho a zraňovať!
Oddelenie školstva MMK v poslednom období riešilo niekoľko podnetov zo strany rodičov i starých rodičov, ktorí sa snažili riešiť problém šikanovania detí a vnúčat v konkrétnych základných školách. Niektoré prípady šikanovania boli i medializované. Spomenuté prípady šikanovania primäli oddelenie školstva venovať tejto problematike väčšiu pozornosť.
Odhaľovanie a identifikovanie šikanovania je v kompetencii pedagogických zamestnancov. Je potrebné poukázať aj na skutočnosť, že bola zaznamenaná aj šikana samotných učiteľov zo strany žiakov i rodičov. Šikanovanie v školskom prostredí – podceňovanie jeho prevencie a riešenia môže byť nebezpečné. Kľúčovou osobou v prevencii a boji proti šikanovaniu v škole je empatický, odborne pripravený pedagóg, ktorý má všestrannú podporu zodpovedných školských predstaviteľov.
Rámec pre riešenie problému šikanovania v školskom prostredí na Slovensku poskytuje základný dokument, vydaný MŠ SR: Metodické usmernenie č. 7/2006-R z 28.marca 2006 k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach, v ktorom sú zosumarizované návrhy, spôsoby a opatrenia (legislatívne odkazy) na prevenciu a riešenie šikanovania v školskom prostredí.
Kľúčovými slovami konferencie boli : násilie, agresivita, šikanovanie, kyberšikanovanie, pedagogické diagnostikovanie, prevencia, diagnostické techniky, preventívne techniky.
Cieľom konferencie bolo poskytnúť účastníkom konferencie:
- základné teoretické informácie o šikanovaní
- analýzu stavu šikanovania na základe informačného dotazníkového prieskumu
- praktické návody na riešenie prejavov šikanovania a kyberšikanovania
- odborno-metodickú pomoc špecialistov (psychológ, psychiater,...), prezentácia nových trendov v prevencii proti šikanovaniu a kyberšikanovaniu
- aktivity v rámci prevencie a návrhy na zmenu legislatívy
- výmena skúseností a aktivizácia pedagogických zamestnancov
- spolupráca učiteľov a vychovávateľov z jednotlivých škôl a školských zariadení
- konkrétne riešenia modelových prejavov násilia, agresivity a šikanovania
- ďalšie aktivity v riešení problematiky šikanovania
Lektorkami konferencie boli:
· Mária Horváthová, riaditeľka CPPaP karpatská 8, Košice
· Terézia Rosenbergerová, detská psychiatrička
· Dana Lovasová, psychologička z Katedry sociálnej práce FF UPJŠ v Košiciach
Vo svojich vystúpeniach prezentovali teoretické ale hlavne praktické skúsenosti, príbehy súvisiace so šikanovaním, agresivitou a násilím, kyberšikanovaním – šikanovaním v reálnom a virtuálnom svete.
Za účelom zistenia aktuálneho stavu šikanovania v základných školách v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Košice bol vyhodnotený informačný dotazník o šikanovaní, ktorí 6. marca 2015 v 35 základných školách vyplňovali žiaci 1. a 2. stupňa ZŠ. Na základe odovzdaných dotazníkov bola vypracovaná analýza stavu šikanovania v základných školách v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Košice, ktorej prezentácia bola súčasťou obsahu programu celomestskej konferencie.
V rámci koreferátov a diskusie odznelo k problematike šikanovania mnoho príbehov, námetov na riešenie, podnetov na zamyslenie. Bola vyzdvihnutá spolupráca s odborníkmi, s centrami pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.
V rámci vystúpení pedagógov zo základných škôl bolo konštatované, že pred šikanovaním nemožno zatvárať oči, ku každému prípadu je potrebné pristupovať individuálne, veľký význam má práca triedneho učiteľa. Všetky prejavy narušeného správania (agresivity, násilia, šikanovania,...) je potrebné vnímať komplexne, v súvislosti s vekovým obdobím, rodinným pozadím, zdravotným stavom a aktuálnou situáciou, v ktorej sa dieťa nachádza. Podobné prejavy sa môžu objaviť v situácii spôsobenej rozličnými príčinami a naopak – podobné situácie môžu spôsobovať odlišné prejavy narušeného správania.
Pri akýchkoľvek prejavoch narušeného správania, ak po primeranom časovom období zlyhávajú bežné aplikované pedagogické postupy, sa odporúča, aby sa učiteľ obrátil v prvom rade na školského psychológa, špeciálneho alebo liečebného pedagóga, výchovného poradcu, koordinátora prevencie, ktorí zabezpečujú odborné poradenstvo pre učiteľa, rodičov a aj pre žiaka. Súčasne je potrebné nadviazať spoluprácu s rodičmi žiaka. Je dôležité klásť dôraz na spoluprácu s rodičmi, rodičia žiaka (zákonní zás