V piatok sa vo Východoslovenskej galérii v Košiciach uzavrel nultý ročník Festivalu slovenského dokumentárneho filmu. V dňoch 28. – 30. 4. 2010 ho usporiadali nadšenci z Občianskeho združenia Spoločnosť a film. Vyvrcholením trojdňového filmového maratónu, počas ktorého bolo premietnutých vyše 50 filmov, predovšetkým z novšej slovenskej filmovej školy, bola snímka košického rodáka Petra Kerekesa „66 sezón". Film svojou nostalgickou poetikou a postavičkami, ktoré môže vymyslieť len život, zaujal plnú filmovú sálu, ktorá s jeho tvorcom diskutovala dlho do noci. Ešte pred premietnutím záverečného filmu prevzali organizátori festivalu osobitné poďakovanie primátora mesta Košice, Františka Knapíka.
„Vážime si prístup pána primátora a veríme, je zároveň prísľubom toho, že práve v Košiciach vznikne trvalý priestor pre festival dokumentárneho filmu. Slovensko na takýto počin už naozaj dozrelo", povedal Robert Rampáček, jeden z organizátorov podujatia.
Dokumentárna produkcia je všeobecne považovaná za kráľovskú disciplínu filmovej tvorby. O tej slovenskej to platí obzvlášť, veď naši tvorcovia vypúšťajú najmä v posledných rokoch zo svojich strižní diela, ktorých posolstvá dokážu osloviť do hĺbky i do šírky. Určite je to tak aj preto, že sú vo vzácnom kontraste s plytkosťou, ktorá má vo verejnom produkčnom priestore väčšinu. Aj na ňu má divák i tvorca nepochybne právo, no povinnosťou tých, ktorí by radi dovidieť za „kultúrny roh", je ponúkať diela, ktoré majú schopnosť obohacovať vnútorný svet nás všetkých.
A propos, prečo by najväčší festival slovenského dokumentu nemal vzniknúť práve v Košiciach?! Európske hlavné mesto kultúry a tunajší milovníci doku-mentálneho filmu (slovná hračka, ktorou Peter Kerekes – mimochodom aj tvorca známeho vojnového varenia dejín - označil súčasné hravé dokumenty) sú pre vznik takéhoto priestoru tým najlepším mixom.
Zdroj : referát marketingu a cestovného ruchu MMK