Prejsť na obsah

Brzdové kotúče by už do stropu lietať nemali, DPMK zvyšuje spolu s výrobcom bezpečnosť všetkých 46 električiek Vario LF2 Plus

V pondelok predpoludním sa v priestoroch Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) konal brífing k aktuálnym udalostiam v DPMK. Dôvodom na jeho zvolanie boli v uplynulých dňoch dve vážne poruchy v električkách Vario LF2 Plus. Len zhodou šťastných náhod sa žiaden z cestujúcich nezranil, keď brzdový kotúč dvakrát počas jazdy prerazil podlahu električky a raz skončil až v jej strope.

Zástupcom médií na ich otázky odpovedal primátor mesta Košice Jaroslav Polaček a generálny riaditeľ Vladimír Padyšák.  

Pán riaditeľ Padyšák, čo hovoríte na tie udalosti spred pár dní, dve celkom vážne nehody, pri ktorých sa len so šťastím nik nezranil?

- Je to naozaj nepríjemná udalosť čo sa stala. Prvýkrát keď k tomu došlo sme ihneď kontaktovali výrobcu električiek, spoločnosť Pragoimex s tým, aby sa vyjadrili, či máme zastaviť okamžite prevádzku všetkých električiek tohto typu, alebo či ide iba o ojedinelú závadu. Potvrdili nám, že je to iba ojedinelá závada, ktorá sa nevyskytla na žiadnej z doteraz vyrobených 279 kusov električiek.

O pár dní sa ale vyskytla opäť...

- O pár dní došlo k tomuto problému. Opäť sme reagovali okamžite, stiahli sme všetkých štrnásť električiek tohto typu z I. a II. dodanej várky, ktoré máme v DPMK.  

Čo bolo ďalej? Zasadal krízový štáb podniku? Na čom ste sa dohodli aj spolu s výrobcom týchto strojov?

- Zasadal krízový štáb podniku a okamžite sme kontaktovali výrobcu. Ten poslal ihneď svojich expertov, ktorí prišli analyzovať situáciu, ktorá sa stala. Odstavili sem teda električky, experti analyzovali daný stav. Nebolo ale možné hneď určiť, čo bolo príčinou a analýza stále prebieha. Boli prijaté okamžité opatrenia, a síce také, že sa urobí softvérové automatické zastavenie električky. Znehybní sa tak, aby električku nemohol dať ani vodič svojvoľne do pohybu. To bolo prvé opatrenie. Druhé opatrenie je to, že sa všetky električky tohto typu zdvihnú na zdvihákoch, zdemontujú sa podvozky, namontujú sa nerezové štíty presne nad inkriminovanými brzdami. Následne sa električky poskladajú a dajú do prevádzky. Avšak stále s istými obmedzeniami, čiže s maximálnou rýchlosťou do 50 kilometrov za hodinu a bez ich nasadenia na rýchlodráhu do U. S. Steel. To bude trvať do vtedy, pokiaľ sa nezistí presná príčina týchto nehôd.

Kto to bude hradiť tieto úpravy?

- Všetko platí Pragoimex.

Ako dlho tieto úpravy potrvajú?

- Za uplynulý víkend sme dokázali opraviť sedem električiek, sme teda schopní opancierovať tri električky denne.

Tých električiek bolo trinásť alebo štrnásť?

- Trinásť električiek je z jednej dodávky, to je z tej poslednej. Ale v tom čase sa nachádzala jedna električka z prvej dodávky v Čechách na oprave. Keďže v tom čase bola spolu s tými trinástimi v Čechách a dostala tie isté náhradné diely, berieme to tak, že bola z tej istej várky.

Čo zvyšných 32 strojov, ktoré DPMK vlastní a boli z inej várky dodávky. Sú bezpečné?

- Sú bezpečné, lebo pochádzajú z inej várky, ale takisto kompletne prejdú všetkými spomínanými úpravami.

Aj pre nich bude platiť maximálna rýchlosť do 50 kilometrov?

- Platí to pre všetky električky dovtedy, kým sa nezistí presná príčina.

Čiže budúcnosť týchto električiek v DPMK je stále, nebudú sa nejakým spôsobom nahrádzať, nie je  ambícia ich nejakým spôsobom eliminovať? Budú naďalej jazdiť?

- Musíme zabezpečiť bezpečnosť našich cestujúcich. Urobíme všetky opatrenia na to, aby tieto električky mohli jazdiť v našom meste, a aby boli bezpečné a neohrozovali cestujúcu verejnosť.

To je druhá zaujímavá informácia, ktorá sa udiala po výmene vedenia v dopravnom podniku. Tá prvá bola finančná injekcia, ktorú podnik potreboval, druhá je táto nehodovosť. Vy ste preberali dopravný podnik v nejakom zlom stave, alebo?

- Ako ste si určite všetci všimli, stav bol doslova krízový, o tom svedčí aj tá finančná injekcia, o ktorú sme museli mesto požiadať. Rokujeme so všetkými prioritnými dodávateľmi, dohadujeme si s nimi splátkové kalendáre, vychádzajú nám v ústrety, snažia sa nám vyjsť v ústrety, aby dopravný podnik mohol naďalej prevádzkovať svoju činnosť, teda zabezpečovať mestskú hromadnú dopravu.

Kam pôjdu tie peniaze?

- Peniaze v danej chvíli potrebujeme na prevádzku. Momentálne riešime prevádzkové problémy, žiadne investičné projekty a podobne. To neprichádza v žiadnom prípade do úvahy, kým nebude ukončená kompletná analýza a nastavená strednodobá stratégia ďalšieho vývoja.

Ovplyvní to nejako mestskú hromadnú dopravu v Košiciach? Pocítia to nejako ľudia?

- Nie, ľudia to nesmú pocítiť, urobíme také opatrenia, aby cestujúca verejnosť nepocítila žiadne obmedzenia.

A dajú sa vylúčiť podobné problémy?

- Tým, že sme urobili tieto opatrenia, snažíme sa predísť budúcim podobným  incidentom. Týmito nápravnými opatreniami vylučujeme to, aby sa to stalo.

Sú podľa Vás tieto električky tie, ktoré by sme mali mať? Narážam na to, že pred tými piatimi rokmi bola istá vlna kritiky na tieto stroje, ktoré vraj boli zbytočne drahé na pomer cena – kvalita,  boli staršieho dáta výroby...Vy ako človek, ktorý teraz vedie dopravný podnik... Sú toto stroje, ktoré sú v poriadku, alebo mohla byť tá kúpa pred rokmi iná?

- Je to otázka na predchádzajúce vedenia, ktoré zabezpečovali tieto nákupy. Potrebujeme zabezpečiť bezpečnú prepravu cestujúcich s tým, čo máme k dispozícii.

Keď ste stiahli tie električky, mali ste nejaké v zásobe?

- Stiahli sme všetky električky typu T6 a KT8D5, aby nahradili tých vyradených štrnásť kusov, ktoré sme museli dočasne odstaviť. Bola to mimoriadna práca našich zamestnancov, ktorí dokázali v tak krátkom čase pripraviť nových štrnásť súprav, ktoré mohli nahradiť týchto štrnásť električiek.

Dotklo sa to nejako cestujúcej verejnosti?

- Nie, nedotklo.

 

Na doplňujúce otázky médií odpovedal aj primátor mesta Jaroslav Polaček. Prvá smerovala k tomu, či je možné spájať súčasnú nelichotivú situáciu v DPMK so stavom električiek.

- Spájať kvalitu električiek so spôsobom ako funguje dopravný podnik, by som v tejto chvíli nechcel. To, že je DPMK v troskách, nielen finančne, ale aj morálne, hovorí o tom, aké električky sme v minulosti nakúpili. Máme tu električky, ktoré nechceli ani v krajinách tretieho sveta.

Vy ste to skritizovali, čo bol ich problém? Rozprávali sme s niektorými odborníkmi, ktorí sa ich zastávali,  iní, dopravní aktivisti súhlasili s tým, že tá kúpa nebola výhodná, čo Vy?

- Nie som odborník, a netuším koľko električky naozaj stoja. Nakúpili sa električky, ktoré v danom čase mohli byť omnoho kvalitnejšie. Podľa tých informácií, ktoré mám, mohli byť za tie isté peniaze naozaj vo vyššej kvalite. Je ťažké povedať, či by vznikol takýto problém. Električky sú problémové, ohrozili obyvateľov a my sme v situácii, keď musíme robiť opatrenia.

Budú dostačujúce tieto dve riešenia, ktoré ste navrhli, softvérová úprava, nerezové chrániče. Zabezpečí to, aby sa to už neopakovalo?

- Je tu dnes ich dodávateľ, aby urobil všetky úkony. Budeme požadovať, aby nám dal aj písomné vyhlásenia, že električky sú bezpečné a môžeme ich dať do plnej prevádzky.

Neuvažujete nad tým, že by ste zrušili zmluvu a nahradili tieto električky inými?

- Napadlo mi to, ale najprv musíme urobiť krok „A“, a potom ak tieto opatrenia nebudú účinné, osobne sa na to pozriem, ako z týchto zmlúv vycúvať.

Vy ste prevzali vedenie mesta, vymenilo sa vedenie dopravného podniku, došlo tam k nejakým miliónovým nedostatočnostiam, ktoré ste nahrádzali injekciami. Nie je to trošku len politikárčenie alebo ste naozaj preberali podnik v takomto štíhlom stave. Prečo o tom nikto dovtedy nehovoril?

- O finančnej kondícii DPMK budeme informovať do desať dní. 

Pomohla tá injekcia dopravnému podniku?

- Áno, bola potrebná, pretože informácie, ktoré sme mali a listy od dodávateľov palív boli jednoznačné. Ak by sme nevyrovnali naše finančné záväzky, ocitli sme sa v situácii, že by v priebehu vianočných sviatkov nemali dosť nafty na to, aby mohli všetky vozidlá vyraziť do ulíc.

Toto predchádzajúce vedenie nevedelo, neriešilo, podcenilo to alebo o čo išlo?

- Bývalé vedenie sa podľa môjho názoru pozeralo na vlastné bruchá a nie na záujem verejnosti. 

 

Pre médiá sa vyjadril aj predseda predstavenstva Pragoimexu a poverený generálny riaditeľ spoločnosti Vladimír Faltýšek. Ich špecialisti začali cez víkend pracovať spolu so zamestnancami DPMK na odstránení problémov s brzdovými kotúčmi v depe na Bardejovskej ulici. Podľa zmluvy o obstaraní električiek má Pragoimex povinnosť 15 rokov po ich dodaní vykonávať bezplatný záručný aj pozáručný servis. Šéf spoločnosti zopakoval, že takúto poruchu ešte doteraz nezaznamenali na Slovensku a ani v Čechách. Opatrenia, resp. druh opráv, ktoré sa na električkách teraz v DPMK vykonávajú, by podľa neho mali byť dostatočné pre bezpečnosť cestujúcich.

„To, že sa to stalo dvakrát v Košiciach, je naozaj zvláštna situácia, ktorú si podrobne analyzujeme. Máme tu tím odborníkov - technický riaditeľ, odborník na softvér a projektant vozidla. Dávame si informácie dokopy a postupne ich analyzujeme. Zatiaľ presne príčinu poruchy nepoznáme, stanovili sme si určitý smer, ktorým sa môžeme uberať.“