Prejsť na obsah

Biela noc priblížila návštevníkom súčasné umenie

Desiatky tisíc návštevníkov podujatia Biela noc si v predvečer maratónu vychutnávalo jedinečné kultúrne podujatie vo verejnom priestore. Siedmy ročník interaktívneho festivalu priniesol do nášho mesta čiernobielu krajinu, svätojánske mušky i strom života.

Biela noc je prestížny medzinárodný umelecký projekt, ktorého úlohou je priblížiť širokej verejnosti súčasné formy umenia. Prináša súčasné umenie z galérií do ulíc. Verejné priestranstvá, ktorými každodenne prechádzame sa menia na umelecké skvosty. V netradičnom čase, v noci, sa masy prechádzajú umeleckými zastávkami a nasávajú netradičné zážitky. Biela noc vznikla v roku 2002 v Paríži a počas niekoľkých rokov sa rozšírila aj do miest ako New York, Madrid, Petrohrad a od roku 2010 aj do Košíc. Prvá októbrová sobota každoročne priláka do Košíc svetových aj domácich umelcov ako aj kultúrnych turistov nielen zo Slovenska.

Návštevníci mohli počas siedmeho ročníka podujatia vidieť celkovo 34 umeleckých projektov autorov z desiatich krajín. Trasa viedla tradične od Tabačky Kulturfabrik po Kasárne Kulturpark. Keďže ide o multižánrový festival súčasného umenia, každý návštevník si v ňom mohol nájsť to svoje. Netradičnú umeleckú prechádzku si nenechal ujsť ani primátor Košíc Richard Raši s rodinou. „Som veľmi rád, že sme toto unikátne podujatie preniesli z Paríža do Košíc a máme možnosť sledovať ako si za ostatné roky buduje medzi návštevníkmi veľmi silnú pozíciu. Toto umelecké predstavenie umožňuje divákom počas večernej prechádzky spoznávať súčasné umenie, ale i nové priestory. Ako primátor oceňujem možnosti pre regionálnych umelcov a záujem turistov i zo zahraničia," zhodnotil prvý muž mesta. 

Ku hlavným lákadlám festivalu umenia patrili svätojánske mušky. Interaktívne svätlušky boli vytvorné pomocou špeciálnej laserovej technológii a stovkám žiaroviek naplnených vodou a mliekom. Jednu z vizuálne najpríťažlivejších inštalácií predstavil kanadsko-francúzsky umelec Maotik. Ten istý autor pripravil aj interaktívnu projekciu Latens na fasáde dominikánskeho kostola, ktorú naživo rozpulzoval tlkot sŕdc divákov. Veľký ohlas mal i nadrozmerný levitujúci prstenec Boreal Halo od francúzskeho umelca Vincenta Leroya, ktorý akoby sa vznášal v priestore Kunsthalle. V Kasárňach Kulturparku predstavuje taliansko‑rakúska umelkyňa Esther Stocker geometrickú čierno‑bielu priestorovú krajinu. Hru svetelných lúčov so siluetami návštevníkov predstavil v digitálnom svetelno-zvukovom vesmíre Guillaume Marmin. Najkontroverznejším sa dá označiť nadrozmerný futuristický objekt na rohu Františkánskej ulice od svetoznámych švajčiarskych architektov Sabiny Lang aDaniela Baumana. Bodovala i Spievajúca fontána s tancujúcimi figurínami. Húfy ľudí už tradične blúdili uličkou remesiel lemovanou sviečkami. 

Prvýkrát sa do Bielej noci zapojila aj Štátna filharmónia Košice s dvoma hudobnými projektmi v kombinácii s nemými filmami. Projekty festivalu zahŕňaj i budova Malej scény Štátneho divadla, Východoslovenskú galériu, Múzeum Vojtecha Löfflera, DIG gallery či fasádu Kina Úsmev.