DPMK sa dnes symbolicky pridal k protestu ostatných dopravcov, ktorý organizovala Únia nákladných autodopravcov Slovenska proti nesystémovému zavádzaniu mýta. „Väčšina autobusov košického dopravného podniku na protest proti chaotickému a nesystémovému zavedeniu mýta jazdila s oranžovou stužkou. Od začiatku zavedenia mýta nie je jasná kontrola prejazdených kilometrov po spoplatnených úsekoch a vôbec nevieme skontrolovať úhradu za najazdené kilometre zo strany prevádzkovateľa," uviedol generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.
Až v poslednej vyhláške ministerstva dopravy z decembra 2009 je uvedené, že nie je povinnosťou označiť všetky spoplatnené úseky. A to napriek tomu, že zoznam úsekov v tejto vyhláške je nejasný. Napr. viacero úsekov je vymedzených z bodu "MK" (miestne komunikácie) alebo z bodov označených ako "Košice - Barca 1", pričom vôbec nie je uvedené, o ktorú miestnu komunikáciu ide, resp. čo je to "Barca 1", nakoľko vo vyhláške úplne chýbajú názvy ulíc. Rovnako je absolútne nejasné, kde sa začínajú a kde končia spoplatnené úseky.
„Množstvo legislatívnych nejasností zhoršuje DPMK možnosť kontrolovať, koľko vlastne prejazdíme kilometrov po spoplatnených úsekoch. Máme platiť za službu, ktorú si nemôžeme skontrolovať," dodáva generálny riaditeľ.
Košická cestujúca verejnosť nepriamo financuje štátnu pokladňu
Generálny riaditeľ nesúhlasí s tým, aby košická cestujúca verejnosť nepriamo ez mýtny systém financovala štátnu pokladňu. „Prečo má práve košická cestujúca verejnosť platiť mýto, ale v iných mestách, ktoré sú na rozdiel do Košíc poprepájané diaľnicami, sa to mestských dopravcov prakticky nedotkne?"
Pre porovnanie Dopravný podnik mesta Bratislavy musel vybaviť palubnými jednotkami necelých 30 autobusov zo 495, čo je 5%. Po spoplatnených úsekoch jazdí v Bratislave 6 liniek z 87, čiže 7%. „V Košiciach sme museli vybaviť mýtnym systémom všetkých vyše 200 autobusov a po spoplatnených úsekoch nám jazdí približne 50% liniek. To sú neporovnateľne vyššie náklady na mýto, ktoré prakticky nepriamo zaplatia štátu všetci Košičania," dodáva M. Tkáč. Celkové náklady na zavedenie a prevádzku mýta odhaduje DPMK na cca 165,5 tisíc eur.
Mýto môže komplikovať situáciu aj cestujúcim v MHD
V budúcnosti môže mýtny systém spôsobiť verejnej doprave aj ďalší problém, ktorý sa už dotkne aj priamo cestujúcich. Podľa informácií zo stránky prevádzkovateľa systému (emyto.sk) ak totiž počas jazdy po vymedzených úsekoch ciest dôjde k poruche palubnej jednotky, vodič vozidla je povinný vozidlo odstaviť a riešiť problém. Takže z dôvodu poruchy palubnej jednotky, čo DPMK nemôže ovplyvniť, môže nastať situácia, kedy bude musieť vodič vysadiť cestujúcich uprostred trasy, zatiaľ čo vozidlo bude schopné ich doviesť až do cieľa cesty.
Najlepším riešením je vyňať košické úseky zo spoplatnenia
Za najlepšie riešenie v tejto situácii vedenie DPMK považuje, aby Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vyňalo sporné úseky, po ktorých jazdí košická MHD, zo spoplatnenia. „Stačí v tejto súvislosti malá a rýchla novela vyhlášky ministerstva č. 529/2009," uviedol predseda predstavenstva DPMK Igor Jutka.
Hoci sú náklady na zavedenie mýta nemalé, „určite nebudeme postupovať cestou zvyšovania cestovného," dodal I. Jutka.
Ďalšie problémy, ktoré súvisia so zavedením mýta:
- Jazdíme po cestách označených dodatkovou tabuľou "bez úhrady", avšak úhradu mýta sme aj na nich povinní vykonávať.
- Do Šebastoviec prechádzame spoplatneným úsekom v dĺžke 1,2 km. Vo vyhláške je však uvedený iba úsek z Barce do Hanisky s dĺžkou 5,8 km. Namiesto 1,2 km tak platíme 5,8 km.
- Niektoré úseky sú spoplatnené iba čiastočne - napríklad úsek "Barca 1 - Barca 2" (odhliadnuc od toho, že z takéhoto názvu vôbec nie je zrejmé, čo tým autor vlastne myslel) je podľa vyhlášky dlhý 0,8 km, ale spoplatnených je iba 0,3 km. Ktorých 0,3 km, to sa nedozvieme.
***
V súvislosti so zavedením mýtneho systému prevádzka košickej MHD je už zabezpečovaná bez akéhokoľvek obmedzenia.
(tlačová správa DPMK)