„Jedine ten je vzdelaný, kto sa naučil, ako sa učiť a zmeniť sa“ – povedal na margo vzdelania a vzdelávania svetoznámy americký mysliteľ, predstaviteľ humanistickej psychológie Carl Rogers. Čo všetko je ukryté v tejto jedinej vete, v tomto jedinom výroku... čo všetko mal autor na mysli?
Pedagógovia zo Základnej školy na Staničnej ulici v Košiciach sa v piatok 14. júna 2024 stretli na svojej 1. učiteľskej konferencii, aby si vymenili názory, odovzdali skúsenosti, rozšírili svoje obzory a tým prekročili tieň každodennej rutiny ... Za prítomnosti pozvaných prednášajúcich, sa učili, vzdelávali, aby v duchu Rogersovho výroku nastúpili na cestu zmeny - stále viac a viac skloňovanej kurikulárnej reformy.
Riaditeľka školy PaedDr.Eva Pillárová si v úlohe hostiteľky - moderátorky, v kultúrno – spoločenskom centre Južan so svojím tímom pozvala zaujímavých prednášajúcich, s úmyslom lepšie pochopiť, vnímať a následne implementovať na pomery našej školy, novú blížiacu sa reformu. Medzi pozvanými hosťami, ktorí podporili konferenciu, nechýbala ani starostka mestskej časti Košice – Juh, Ing. Anna Súkenníková.
Za Oddelenie školstva MMK sa nám prihovorila Mgr.Mária Kvetková a vyjadrila obrovskú podporu takýmto aktivitám. Medzi pozvanými hosťami nechýbala ani vedúca oddelenia pre školský šport, zdravie a pohyb NIVAM Mgr.Soňa Jenčušová. Záštitu nad celým podujatím prevzala viceprimátorka mesta Košice Mgr.Lucia Gurbáľová.
Odbornú vzdelávaciu časť konferencie otvoril PaedDr.Marek Kmeť, zo spoločnosti Educon, ktorý poukazoval na to, ako vytvárať, upevňovať a udržiavať dobré vzťahy v pedagogickom kolektíve a ako vedieť udržať pozitívnu pracovnú klímu. Poukázal na odovzdávanie a prijímanie skúseností z jednej generácie na druhú.
Ako vyzeralo vzdelávanie kedysi a dnes a ako sa za posledných pár desiatok rokov zmenilo, či nezmenilo, nám objasnil RNDr.Vladimír Burian, zo spoločnosti Exam.
Kolegyne zo základných škôl v Budimíri a Rožňave sa s nami podelili už o nadobudnuté skúsenosti so zavádzaním kurikulárnej reformy, s jej prípravou a aplikáciou v praxi.
Druhú časť vzdelávacej konferencie viedol PhDr. Jan Svoboda z Ostravskej univerzity, ktorý pre nás pripravil poznávacie aktivity ako pracovať so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ako prekonať nevôľu žiakov, ako ich motivovať. Vysvetľoval príčiny správania sa žiakov v jednotlivých situáciách, s čím všetkým dnes deti a mládež “zápasí”, čo im robí radosť, čo ich stresuje a prečo školu vnímajú ako záťaž a nie svoju prioritu.
Nastúpená cesta kurikulárnej reformy je nielen obrovskou výzvou pre všetkých, pedagógov, žiakov aj rodičov, ale predovšetkým obrovskou nádejou pre otvorenosť, rešpekt a úctu, pozitívne medziľudské vzťahy, priateľstvá, talent, či individuálne schopnosti.
Naše poďakovanie patrí všetkým, hosťom, prednášajúcim, ale predovšetkým riaditeľke školy PaedDr.Eve Pillárovej a vedeniu školy.
Košice 14.06.2024 Mgr. Zita Meltzerová